Tolv talanger vidare till körprov

Tolv ungdomar är vidare till Steg 3 i Svenska Bilsportförbundets SMSC Rally Shootout. Efter uttagningarna på Bosön väntar nu ett körprov i Köping i samband med Rally-SM.

Av de tolv som fyrmannajuryn valde ut är åtta förare och fyra kartläsare. Samtliga i åldern 17 till 20 år, och från Växjö i söder till Boden i norr.

- Det var riktigt hög standard på samtliga och därför svårt att välja ut några, säger förbundskapten Anders Dawidson och han får medhåll av en annan jurymedlem:

- Väldigt inspirerande att se hur många bra ungdomar vi har över hela landet. De är extremt unga, och jag hade aldrig vågat göra samma sak i den åldern, säger Pernilla Solberg, tidigare framgångsrik rallyförare och numera koordinator i maken Petter Solbergs VM-team.

De 24 ungdomarna hade förberett sig väl, och många hade tagit fram egna reklamkläder. På Bosön fick de presentera sig och ställa upp för intervjuer. De fick också bekanta sig med brutalbänken, för att hängandes upp och ner göra sit ups.

- Jag tycker det är kul att gå på gym och jag har en del vikter hemma, så det var inget problem, säger Oskar Brorsson.

Den blivande 19-åringen från Brunflo utanför Östersund klarade 25 situps och en plats bland de tolv som går vidare till Steg 3 i Köping den 19 september. Där väntar ett körprov i samband med Rally-SM, och den som juryndär sätter främstkommer att få stöd under 2010 i Svenska Bilsportförbundets elitsatsning SMSC.

Följande förare/kartläsare är vidare till Steg 3:

Adolfsson Robin, förare, född 1990 från Åryd - Wäxjö MS

Aldenlöv Maria, karläsare, född 1989 från Boden - NMS Boden

Bergetorp Tobias, förare, född 1990 från Nälden - Offerdals MK

Björk Jonny, kartläsare, född 1989 från Uppsala - Rasbo Mk

Brorsson Oskar, förare, född 1990 från Brunflo - Jämtlands MK

Johansson Linus, förare, född 1992 från Lycksele - Lycksele MK

Lundmark Sofie, kartläsare, född 1990 från Svensbyn - Piteå MS

Pettersson David, förare, född 1991 från Varnhem - Falköpings MK

Schandersson Simon, kartläsare, född 1992 från Åryd - Wäxjö MS

Smedberg Emrik, förare, född 1989 från Ingelstad - Wäxjö MS

Tideman Pontus, förare, född 1990 från Charlottenberg - KAN Kongsvinger