SMSC-landslag också i Rallycross

SMSC-landslag också i Rallycross

Svenska Bilsportförbundet utökar sina landslag i SMSC med två unga talanger i Rallycross. Båda är från Lidköping och satsar på att vinna EM i klass Division 1A i sommar.

David "LL" Johansson bor strax utanför Lidköping och Johan Larsson bor mitt i stan. Båda har tävlat i Rallycross i flera år och satsar fullt på EM i Division 1A, klassen precis under de absoluta värstingbilar som Hansen, Jernberg och Eklund flyger fram med.
- Vi har sedan tidigare SMSC-satsningar i Rally och Racing. Nu lyfter vi också fram de främsta talangerna i Rallycross, säger Pierre Ellison, ansvarig i förbundsstyrelsen.

SMSC står för Swedish Motorsport Challenge och är Svenska Bilsportförbundets elitsatsning på att hjälpa unga talanger ta det sista klivet upp i de högsta internationella serierna.
- LL och Johan är påläggskalvar som vi har följt en tid, och de har egna intentioner på att nå högt internationellt, fortsätter Pierre Ellison.

Johan Larsson har sålt den Citroën Saxo han körde förra året, men nya grejer är på gång. David LL Johansson kör samma bil som förra året då han blev sjua i EM, en Peugeot 206.
- Det var mycket med bilen efter rullningen i Österrike, så i år är det seger som gäller, säger David.

David LL Johansson hade också stolpe ut i SM där han ledde finalen i Götene och såg ut att gå mot en klar seger. Då gick en drivaxel av och Johan Larsson dundrade förbi.
- Jag satsar ett år till på Division 1A och EM-guld. Sedan hoppas jag kunna kliva upp till Division 1 nästa år, säger Johan Larsson som driver sin bil själv men får hjälp och stöd av flerfaldige mästaren Kenneth Hansen.

Kortfakta
David "LL" Johanson

Född: 1985
Bor: Utanför Lidköping
Tävlar för: Vara MK
Kör en: Peugeot 206
Siktar på: EM-guld i Div 1A

Johan Larsson
Född: 1986
Bor: I Lidköping
Tävlar för: Götene MK
Kör en: Presenteras inom kort
Siktar på: EM-guld i Div 1A

David "LL" Johansson, 0731-82 18 79
Johan Larsson, 0708-37 71 99
Pierre Ellison 0703-91 56 62

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.

Årets Bilsport instiftar stipendium i Rallycross

Bokförlaget Årets Bilsport ser den svenska EM-deltävlingen i Rallycross som lite av sin "bokmässa". För att ge tillbaka till sporten instiftas ett stipendium på 10 000 kronor till någon som tillfört och gjort mycket för rallycrossen under 2009. Priset kommer att delas ut i Höljes under lördagen.

Sex svenskar till Rallycross- EM i Portugal

Sverige har stolta traditioner i Rallycross, inte minst med Kenneth Hansens 14 EM-guld. Fast förra året vann en norrman före Michael Jernberg och trea Kenneth Hansen. I år säger nynäshamnsföraren Andréas Eriksson att han ska ta hem guldet. I klassen precis under värstingarna i Division 1 - Division 1A - är juniorerna David "LL" Johansson och Johan Larsson favoriter till EM-guldet.