SM-eliten direkt efter VM-förarna

Pressinformation inför premiären av Rally-SM 2008 den 8-10 februari. SM-eliten direkt efter VM-förarna Direkt efter VM-fältet i Uddeholm Swedish Rally kommer SM-eliten. 115 ekipage som kör fredagens superspecial och därefter tre sträckor varje dag fram till målgång 10 februari. Några ur SM-eliten, till exempel regerande mästaren i Otrimmat 4WD Oscar Svedlund och hans teamkompis Hasse Gustavsson i Subaru Swedish Dealer Team, väljer att åka VM-tävlingen. De kommer ändå att kunna tillgodoräkna sig SM-poäng. - Vi får inte använda etanol, vilket vi annars gör, och vi måste använda Pirellidäck. Å andra sidan får de som kör SM åka när det skymmer och är mörkt, säger Oscar Svedlund. - Om någon får fördel av detta visar sig. Men förhoppningsvis går det jämt ut. När VM-fältet kört sin första lördagssträcka för andra gången, hänger SM-fältet på. Några minuters paus blir det mellan mästerskapsförarna. - Vi har framför oss en stor publikfest. Först VM-förarna och direkt efter det de bästa vi har i svenska eliten - på exakt samma vägar, säger Jocke Berg, ordförande i Rallyutskottet. Enda skillnaden är att VM-åkarna kör två vändor, mot SM-förarnas singelrunda. Efter lunch på lördagen lämnar de 115 anmälda i SM parc fermé i Karlstad för att köra sträckorna Horssjön och Hagfors. Sedan är det serviceuppehåll i Hagfors innan dagen avslutas med Vargåsen, ny service och bilarna låses in i Hagfors över natten. Omstart söndag - men inte i ottan som det brukar vara den andra etappen. Istället väntar Ullen-sträckan efter lunch. Ännu ett serviceuppehåll därefter, innan SM-premiären avslutas med sträckorna Lesjöfors och Rämmen. Beräknad målgång i Karlstad runt 17.30. ---- Ytterligare information lämnas av Annemo Friberg, officiell presschef för Rally-SM, 070-55 411 70.