Sju kartingförare på EM-kval i Danmark

Sju kartingförare på EM-kval i Danmark

Jesper Rossler är veteranen i gänget som har målet att vinna KF2, när kartingfolket i helgen kör EM-kval i Danmark. Förutom Rossler är ytterligare sex svenska ungdomar tävlingsklara, och förhoppningsvis ska några ta sig till finalen i Belgien i juli.

Fyra av sju förare är debutanter i EM-sammanhang. Störst erfarenhet har Jesper Rossler, 19-åringen från Tenhult. På senare år har han tävlat mycket internationellt och var belgisk mästare förra året, och tvåa i en deltävling i Winning Series Karting (WSK).
- Det är vinst som gäller i helgen, säger Jesper Rossler.

Han är redan på plats i danska Hanstholm där Thy Karting Center ligger. Banan mäter 1230 meter och väderprognosen säger regn.
- Regnet hänger i luften. Fast det kan vi inte göra något åt, så det är bara att ge järnet!
För Rossler är helgens tävling bara första steget mot EM-finalen i belgiska Genk. De fem främsta från helgens arrangemang i Danmark går direkt vidare, liksom fem från EM-kvalen i England och Tyskland (även dessa körs i helgen).
Den andre svensken i KF2 är 15-årige Brandon Nilsson, Trelleborg, som debuterar i EM-sammanhang.

Övriga svenskar tävlar i den mindre klassen, KF3. 12-åriga Lina von Schedvin från Mellbystrand är enda svenska tjej, och hon gör debut i EM. Det gör också Lukas Sundahl, Växjö, och Anton Kristiansson, Höllviken.
Gustav Malja, Malmö, är regerande svensk mästare i KF3 och bör ha stora möjligheter att gå vidare till EM-finalen. Även Robin Hansson, Kullavik, har gjort bra ifrån sig i WSK och kan bli ett starkt kort i helgen.

För mer information kontakta informationsansvarig Annemo Friberg, 08-626 33 17 eller förbundskapten Celeste Galloni, 0706-70 15 31.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.