Rekordfält i STCC Masters

Nybliven STCC-förare för Picko Troberg Racing. Och nu får David Björk en plats i STCC Masters under StockholmMotorsport Games i Globen. – Intresset för den klassen har varit rekordstort. Därför har vi beslutat att utöka startfältet till 24 platser, säger arrangören Ulf Rosengren. STCC Masters blir startskottet för STCC-säsongen 2006. Och samtidigt en chans att få uppleva gamla profiler tävla mot de nya favoriterna. Eller vad sägs om nygamla dueller som: Jan ”Flash” Nilsson mot Roberto Colciago. Peggen Andersson mot Thomas Johansson. Jens Edman mot Robert Dahlgren. Calle Rosenblad mot Tommy Kristoffersson. – Vi har så klart märkt att STCC är en väldigt stor och populär klass i Sverige och det har strömmat in förfrågningar från förare som vill vara med, säger Ulf Rosengren. – Från början hade vi tänkt oss 16 förare i två semifinaler och en stor final på det. Men platserna har inte räckt till. Därför gör vi nu om lite i söndagens program, berättar Ulf Rosengren. STCC Masters kommer nu att avgöras med tre kvalheat om åtta förare i varje. Kvalet kommer att avgöras söndag eftermiddag och söndag kväll. Den stora finalen avslutar Stockholm Motorsport Games söndag kväll. – Söndagen blir nu lite av STCC-dag, kryddat med matinéföreställningen, kändisarna och Superfinalen, som samlar de allra bästa förarna under helgen. Av de tidigare mästarna i STCC är det bara Tommy Rustad som saknas. – Rustad hade tyvärr bokat in en grej som han tyvärr inte kunde styra om. Men vi försöker fortfarande att övertyga Rustad om att han ska komma. Och han vill väldigt gärna, vi får se om det lyckas. Och hur ser det ut i de andra klasserna? – Bra Rally Masters lördag eftermiddag kommer att hålla hög klass. Och i det internationella loppet är det många stjärnor som vi inte sett på många, många år på svenska banor. I Race of Masters lördag kväll har vi alla de stora svenska förarna, plus en och annan internationell överraskning. Anecto Masters och Talangracet kommer att visa upp morgondagens stjärnor i svensk motorsport. Vad blir det mer än tävlingar? – Show, mycket show. Vi har ett bra liveband klart och otroligt häftiga bilar till invigningsshowen. Det är bilar som stått i garaget alldeles för länge men som nu äntligen ska visas upp. Vi har också stora underhållare på scenen och Sveriges bästa på mc-stunt. Trialshowen med Hampuz Fardby blir något alldeles extra. Stockholm Motorsport Games arrangeras 18-19 februari. Hela tävlingsprogrammet och biljettinformation finns att läsa på www.motorsportgames.se Här är de förare som fått en plats i STCC Masters: 1) vinnaren av talangracet 2) Jens Edman 3) Robert Dahlgren 4) Tomas Engström 5) Fredrik Ekblom 6) Richard Göransson 7) Tommy Kristoffersson 8) Jan ”Flash” Nilsson 9) Johan Stureson 10) Peggen Andersson 11) Thed Björk 12) Edward Sandström 13) Mattias Andersson 14) Robin Rudholm 15) Mattias Ekström 16) Roberto Colciago 17) Pontus Mörth 18) Calle Rosenblad 19) Jocke Mangs 20) Thomas Johansson 21) Nicklas Karlsson 22) Mats Lindén 23) David Björk 24) Niklas Lovén Med vänliga hälsningar från Annemo! ____________________________________________________ Annemo Friberg PR & Kommunikation Tel: 070-55 411 70 Svenska Bilsportförbundet Bergkällavägen 31 A, 192 79 Sollentuna Tel: 08-626 33 00 www.sbf.se