Plats för Sverige på den internationella scenen…. – Annas brev

Plats för Sverige på den internationella scenen…. – Annas brev

Det kan tänkas att vi i senhösten går in i en lugnare period. Men efter snart fyra år är jag nu medveten om att det aldrig stannar upp i bilsporten. Och jag gillar det. Det händer alltid saker. Är det inte tävlingar och interna projekt så är det internationella träffar eller utvecklingsmöten med Riksidrottsförbundet, för att ta en del av det som varit på min agenda den senaste tiden.

Internationellt var det för mig en back to back-sväng två weekends i rad, mellan mötesplatser för FIA och inom Nordic European Zon, det vi kallar NEZ. Arbetet vi från Svensk Bilsport gör internationellt är viktigt. Att vi ser och hör, men även syns och hörs på plats i dessa forum är något vi arbetar för att intensifiera. Ibland mottar jag synpunkter att vi är riktade för mycket internationellt, men jag anser att de hänger väldigt mycket ihop, det nationella och internationella. Självklart behöver vi ta input från andra för att kunna utvecklas nationellt, de behöver ej vara motpoler. Bilsporten och idrotten är inte bara träning och resultat utan väldigt mycket påverkansarbete. Det får vi i Sverige inte glömma eller missa.

I Paris medverkade jag på World Motorsport Council i min roll som ordförande i den digitala kommissionen som nu kommer byta namn till E-sport Commission samt sporten byter namn till E-sport. Som ordförande i en kommission hade jag också möjlighet att delta i world accident database möte. Ett forum för hur man arbetar med de viktigaste säkerhetsfrågorna kring de olyckor som uppstår ibland. Ett mycket intressant och givande möte, särskilt nu när styrelsen beslutat om att vi i Sverige har startat ett projekt för att öka säkerheten i skogen.

Det kommer det även att tillsättas en ny chef för FIA när Jean Todt kommer avsluta sitt uppdrag. Kampanjarbetet pågår för fullt just nu. Vem som blir ny högste chef inom FIA kommer utses i december. Det står mellan Mohammed Bin Sulayem från Förenade Arabemiraten och Graham Stoker från Storbritannien

Helgen efter var det Dublin och NEZ-mötet på schemat och där var vi flera representanter från Sverige. Bland annat var ordförande Roger Engström där för i sin roll i NEZ Council där han som styrelsemedlem var med på styrelsemötet. Ytterligare svenskar fanns på plats för at representera inom de olika sportgrenarna och kansliet, totalt var vi runt ca 150 personer deltaktiga i mötet.

Själv hade jag två föreläsningar på schemat. Dels ett kring hur vi och den svenska idrottsrörelsen arbetar kring ungdomar och trygghet inom idrotten. Där vi ingår som ett av 72 förbund och har hela Riksidrottsförbundet i ryggen med flera projekt för att stoppa en otrygg och ohälsosam idrott. Detta skiljer sig väldigt mycket från hur många andra länders idrottande är uppbyggt, där föreningslivet inte alls är lika förankrat i samhället.

Utöver det höll jag en presentation kring det arbete som FIA låtit konsultbolaget Ernest and Young göra kring vilka värden och nyckeltal som finns inom bilsporten inom respektive land. En intressant undersökning som vi kan komma att ha nytta av. Fick även här möjligheten att belysa hur vi framåt ser på de sportsliga rättigheter vi besitter och att vi ser över hur vi kan kapitalisera mer på dessa och utveckla nya för att stärka vår egenfinansierade ekonomiska plattform för fortsatt utveckling. Båda dragningarna gav upphov till en hel del frågor under kvällen från andra länder som var nyfikna på hur vi arbetar i den svenska modellen.

På hemmaplan fick jag med mig både familjen och Ninna från styrelsen på besök när STCC gästade Mantorp Park. Jag och ordförande Roger hade sedan tidigare planerat att vi skulle träffa STCC tillsammans med racingutskottet för att tala elektrifieringen till 2022. Mycket spännande att höra om det! De berättade om planerna och vad viktigt det är att förflyttningen sker snabbt för att överhuvudtaget kunna få med biltillverkarna framåt.

Marknad och Sponsringsteamet (Jörgen och Peter) hade även arrangerat ett partnermöte under helgen för våra nyaste partners med bland annat TengTools. Supernöjda gäster som fick uppleva bilsporten, nätverka över en bit mat och få en rejäl inblick i racingen. Snygg branding också på banan för våra partners och vårt eget varumärke.

På Mantorp hade vi också våra nya simulatorer med mycket besök. Långa köer med förväntansfulla intresserade som ville prova på E-sporten. Niklas Falk från vårt utskott på plats som gjorde det fantastiskt bra. Den virtuella bilsporten är en viktig del för oss för att få in fler bakom ratten.
Dessutom var det väldigt härligt med att det var publik igen, ca 5-6000 besökare under helgen.

I förra brevet informerade jag om att vi för några veckor sedan genomförde en personalkonferens i Örebro där huvudsyftet var att återigen träffas samt prata om den nya vardagen som uppstått. Frågan har vi talat mycket om i Generalsekreterargruppen via Riksidrottsförbundet där samtliga Generalsekreterare från specialidrottsförbunden har återkommande möten. Och vi i den gruppen är ganska samstämmiga. Alla stora förbund inser att detta är arbetssättet framåt, en flexibel arbetsplats där verksamheten måste leda arbetet, inte att vi behöver ha 100% närvaro på ett kontor. Idrottsrörelsen måste även den bli mer flexibel och utvecklas när övriga samhället gör det.

Den senaste tiden har också lärt oss mycket i det arbetet. Jag tro att det kommer bli riktigt bra. Och blir det inte det, så får vi se över det på nytt. Inget är ristat i sten för all evighet.

Vi går in i en ny månad. November. Det innebär för mig några dagars ledighet i Göteborg bland Halloween-figurer på ett orangeklätt Liseberg innan vi tar fart på riktigt mot den avslutande delen av året. Där det väntar en Bilsportkonferens. Det ska bli väldigt spännande och roligt.

Till nästa gång, Flat Out!

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2011 firade förbundet 75-års jubileum, och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).