Nyhetsbrev september

Ska du bara köra en tävling i år?
Då kan du lösa Engångslicens om du har en vilande licens hos oss. Priset är 250 kronor och du köper den snabbt och enkelt på Bilsport Online.

Påminnelse om medlemsavgift & årsrapport
Klubb, som efter den 30/9 2011 inte har fullföljt sina åtaganden gentemot SBF vad gäller att betala medlemsavgift och/eller lämna årsrapport till SBF, kan komma att förvägras tävlingstillstånd, banlicens eller nyregistrering av licenser, till dess att dessa åtaganden är fullföljda. Klubb med skuld efter den 30/9 2011 får ingen rösträtt vid SDF:s årsmöte nästa år samt kommer att utredas för ev. uteslutning ur förbundet.

Utveckling av mediarättigheter
Det påbörjade arbetet med att utveckla och försälja Svenska Bilsportsförbundets mediarättigheter fortgår. Det är därför av yttersta vikt att samtliga, arrangörer eller andra parter inom rörelsen, omedelbart kontaktar Thomas Jansson eller Annemo Friberg på SBF:s kansli om eventuella planer på att kontakta TV-kanaler eller andra mediaaktörer. Vi vill påminna om att ingen annan än SBF kan eller har rätt att diskutera, sälja eller inleda förhandlingar med någon part gällande SBFs mediarättigheter.

Besök SBFPLAY.se
Sidan smygstartade i slutet av sommaren med i huvudsak Crosskart. Nu finns material från många av våra grenar och det fylls på med mer hela tiden och sidan fortsätter att utvecklas. Besök SBFplay.se och bidra gärna med egna filmer. Siidan fungerar även i Iphone/Ipad samt Android-mobiler.

Jubileumsfesten närmar sig
Kansliets och styrelsens arbete med Jubileumsfesten den 19 november i Blå Hallen är inne i en hektisk period. Har du inte anmält dig till resan genom de 75 åren är det hög tid. Sista anmälningsdag är 16 oktober. Pristagare har kod att anmäla sig med: MEDALJ. Du bokar din biljett på www.75.sbf.se .

Kom och hylla medaljörerna!
Clarion Hotel Sign är platsen för årets medaljutdelning, 19 november 13.00 till 16.00. Fri entré - så kom och hylla alla våra framgångsrika förare. Låt dig roas - för underhållning blir det också! Dessutom ska vi ära ett antal stipendiater och hedra några med utmärkelser som "Årets klubbledare". Under medaljutdelningen ska vi tillsammans utse Jubileumsbilden från våra medielegitimerade fotografer, och du kan rösta på Största Bilsportprestationen - fast den utmärkelsen delas ut på festen i Blå Hallen.
För att kunna förbereda konferencier och underhållning behöver pristagare och medlemmar i utskott/kommitté/grupp anmäla sig och det senast den 1 november. Alla övriga är välkomna utan att anmäla sig.

Omröstningen Största Bilsportprestationen genom tiderna
Du har väl inte glömt att rösta, utan gör som över 600 andra redan gjort - lägg din röst på just din favorit på www.75.sbf.se. Du som röstar har chans att vinna en rugbytröja ur jubileumskollektionen och en lycklig röstgivare kommer att vinna två biljetter till Jubileumsfesten i Blå Hallen. Så lägg din röst på någon av de tio stjärnor som finns att välja mellan. www.75.sbf.se

75-års roadshowen
Årets roadshow är inne i slutfasen, besök oss på följande evenemang och prata bilsport, prova Virtuell Bilsport, rösta på största bilsportprestationen genom tiderna eller varför inte handla ditt plagg från årets kollektion.
Kvarvarande stopp:
1 oktober Jubileumstävling i folkrace, Skepptuna
8-9 oktober Rally-SM final, Katrineholm
15-16 oktober Karting, Kristianstad

Ny grupp ska utveckla Rally-SM
Att Rallyutskottet tagit över driften av Rally-SM har varit känt sedan länge. Helt nyligen blev det klart att eventmakare Mats Jägerhult och marknadsförare Olof Kånge blir de två som också ingår i gruppen och som ska få mästerskapet att nå nya höjder. Ny publik, ny sponsorer och mer media är några av målen. Jägerhult är från Vallentuna och Kånge från Linköping.

Köp Jubileumskollektionen till förmånliga priser
Glöm inte att årets jubileumskollektion kan du även köpa via webbshoppen på www.75.sbf.se. Nu när jubiluemsåret lider mot sitt slut kan du göra riktiga fynd till rejält nedsatta priser.

Sök till RIG Racing senast 15 oktober
Är du intresserad av att kombinera studier med en elitsatsning i Racing, då är RIG Racing i Mjölby ett alternativ för dig. Genom att gå på RIG Racing får du bland annat ta del av en affärsskola, mentalträning, körträning på Mantorp och fysträning. Samtidigt som du får din gymnasieutbildning. Om du tycker att det verkar intressant är du välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdagen är 15 oktober 2011. Blanketten finner du på sbf.se

Info från Ungdomsgruppen
Under STCC-finalen på Mantorp fanns Ungdomsgruppen på plats tillsammans med delar av SBF. Bland annat diskuterade de ungdomsinflytande såväl som miljö och säkerhet inom bilsporten under helgen.

Den 14-15 oktober anordnas årets distriktsordförandekonferens och i år är Ungdomsgruppen med för att prata om ungdomsdelaktighet och rekrytering av unga funktionärer. Men även för att anordna en workshop där distrikten presenterar sitt arbete för ökad ungdomsdelaktighet samt för att få förslag på hur arbetet kan förbättras.

Just nu planerar Ungdomsgruppen nästa års verksamhet, med många spännande saker på schemat. Är du intresserad av att vara med och påverka eller har någon idé om vad vi kan göra, skicka ett mail till ungdom@sbf.se

__________________________________________________________________________________
Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.