Nyhetsbrev oktober

Snart den 19 november
Den stora finalen på vårt 75-års jubileum närmar sig. Dagen börjar 13.00 på Clarion Hotel Sign med medaljutdelning och dit är det fri entré. Medaljörer bjuds på något att dricka, förutsatt att de har anmält sin ankomst innan. Konferencier är Lasse Karlsson, stå-upp komiker, och hans ledning av medaljutdelningen varvas med musik och underhållning. Dagen bjuder också på utställningar och tävlingar på plats. Ända fram till 16.00 kan du rösta på Största Bilsportprestationen genom tiderna.
Fast det priset delas ut först under kvällens Jubileumsfest i Blå Hallen. Där öppnar dörrarna 18.30 för en fördrink uppe i Gyllene Salen. Efter en show med mycket bilsport, sång, dans och god mat avslutas den 19 november med dans i Gyllene Salen och när bussarna återvänder till Hotel Sign blir det ytterligare två timmar efterfest där.
Du som är anmäld till Jubileumsfesten kommer att få din/dina biljetter med posten under vecka 44.

Rösta fram din favorit
Omröstningen kring Största Bilsportprestationen genom tiderna pågår. Många har redan röstat - nästa 1000 personer i skrivande stund. Glöm inte att lägga din röst på www.75.sbf.se om du nu inte redan har gjort det.

Licensutskick i november
I vecka 48 alt. 49 dimper det ner ett kuvert i brevlådan hos dig som har löst licens i år. Det innehåller en tidning med information från SBF och erbjudanden från våra samarbetspartners samt inbetalningskort för 2012 års licens.

Bilsport hos Bingolotto
Bilsportförbundet medverkar som en av fem organisationer i Bingolotto söndagen den 13 november. I programmet presenteras förbundet och vad Bingolotto har gett bilsportklubbarna genom åren. Förbundet får även spela bingo och kan eventuellt hamna vid Superchanshjulet och möjligheten att snurra hem allt från 5000 kr till 25 000 kr till organisationen. Bingolotto sänds på sjuan klockan 19.00-20.00, utan reklamavbrott.

Nominera till Fair play-priset
Fusk och fula tricks är vanliga inom idrotten. Men rent spel är vanligare.
Har ni det goda exemplet? Vinn Fair play-priset! Och 50 000 kr.
Läs mer om RF:s pris Fair play här .

Skicka in reseräkningar
Året går mot sitt slut och det är dags för alla er som inte skickat in Reseräkningar eller Ansökningar om Resebidrag att göra det.

Ungdomsgruppen tar fram guide för ökat engagemang
Under distriktsordförandekonferensen hade Ungdomsgruppen en workshop med distrikten om ungdomsdelaktighet. Bland annat lyftes frågan om hur de ska få ungdomar att vilja arbeta på distriktsnivå. Ungdomsgruppen fick i uppdrag att ta fram en guide för hur man ökar det unga engagemanget. Flera önskade även en virtuell plattform för ungdomar att mötas på och diskutera bilsport – något gruppen kommer bygga vidare på.
Redan idag finns en facebook-grupp för bilsportintresserade ungdomar. Den heter ”Bilsport” och är Ungdomsgruppens egna facebook-grupp. Gå med i gruppen för att nätverka, diskutera och påverka!

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.