Nyhetsbrev mars

Jubileumsbilaga med Aftonbladet
Den 13 april får alla köpare av Aftonbladet också bilagan Svensk Bilsport. Satsningen är rikstäckande, vilket betyder 360 000 exemplar. Jubileumsbilagan har 16 sidor och där finns bland annat artiklar om Kenny Bräck, Marcus Eriksson, Tina Thörner och team Biogas i STCC.

Landslags- och utvecklingsläger på Bosön
Ett 40-tal unga talanger inom rally, racing, rallycross och karting har träffats på Bosön i ett landslags- och utvecklingsläger. Bland annat diskuterades sociala medier och hur Viasat lägger upp sin TV-strategi. Kartinglandslaget fick också information om hur de ska tala med media och Marcus Ericsson berättade om sin karriär med råd och tips till kartingförarna. Timmy Hansen berättade i ett pass för alla om FIA Institute Young Driver Excellence Academy.
Lägret avslutades med en paneldebatt där ingen mindre än Picko Troberg samt Dick Jönsson Wigroth var opponenter till SBF panelen.

Ungdomsforum under STCC i Göteborg
Den 17-18 juni arrangeras årets forum för ungdomar i åldern 15-25 år som innehar minst C-licens i tävlingsledning eller som tekniker.
Helgen bjuder på såväl tävlingsbesök på STCC, som föreläsningar och diskussioner med alltifrån tips om ungt ledarskap, organisationslära till hur deltagarna ska utvecklas som ledare och få större möjlighet att nå sina mål som tävlingsledare, domare, FIA-funktionär eller förtroendevald på förbundsnivå i framtiden.
Anmälan till forumet görs via mail till ungdom@sbf.se. Mer information finns på Ungdomsgruppens hemsida samt i den bifogade inbjudan.

Fyll tidslinjen med dina minnen
Besök jubileumssajten 75.sbf.se och bidra med dina bästa bilsportminnen! Du kan själv skriva en text, och ladda in bilder/film, resultatlistor och liknande. Ju mer vi tillsammans fyller på desto mera spännande att besöka tidslinjen.

Quick-Guide med information
Nu finns en Quick-Guide på 75.sbf.se som informativt berättar om vårt jubileum. Är du med och arrangerar något event med tema 75-års firandet finns en rad idéer att hämta i den.

Tipsa om jubileumsaktiviteter
Distrikt och klubbar ombeds skicka in information om aktiviteter kring budkavlen och överlämnandet, samt jubileumstävlingar, till event@sbf.se. Allt för att vi ska få in det som händer på tidsllnjen och i kalendern på jubileumssajten. Skicka gärna med bilder och liten kort text kring event som varit samt namn på personer som är med på bild, liksom namn på fotograf. Glöm inte material från presskonferenser!

Påminnelse om medieansvariga
De distrikt som ännu inte meddelat vem eller vilka som är medieansvariga för jubileumsaktiviteterna ombeds skicka kontaktuppgifter till annemo.friberg@sbf.se snarast.

Roadshowen till Elmia
Under påskhelgen är det dags för Bilsport Performance Show på Elmia och trailern kommer att vara på plats. SBF har en stor monter inomhus, och det blir också olika aktiviteter ute. Besök oss gärna!

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.