Nyhetsbrev maj 2010

Semesterstängt vecka 29-30
Precis som förra året håller kansliet i Bilsportens Hus stängt två veckor i juli. Dessa två är vecka 29 och 30, kansliet är alltså stängt från den 19 juli till och med den 30 juli.

Distriktens friex av Bilsport-Börsen
Sju distrikt har lämnat in önskemål om vilka två som ska ta emot de två friex av Bilsport-Börsen som varje distrikt förfogar över. Dessa personer får nu tidningen. I de distrikt där besked ännu inte lämnats har tidigare mottagare av tidningen strukits ur friex-listan.

Min Stora Dag på Mantorp Park
Nu på söndag samlas ett stort antal barn som har det gemensamt att de har, eller har haft, en svår sjukdom på Mantorp Park. Där ska de tillsammans med syskon och föräldrar få åka bil. Bland annat har Östergötlands Bilsportförbund tagit hjälp av lokala klubbar för att få ett antal rallybilar på plats. Även exklusiva bilar som till exempel Ferrari kommer barnen att få åka med i.

Pär Carlsson ny på teknikavdelningen
Joachim Hultgren på teknikavdelningen slutar den 11 juni och den 1 juli börjar Pär Carlsson efter Joachim Hultgren. Pär kommer närmast från en tjänst som servicerådgivare på Bilkompaniet VW/Audi.
Räkna dock med högtryck på teknik under en tid i och med anställningsskiftet. Frågor som rör det tekniska ska i första hand ställas till klubbtekniker, SGA och distriktstekniker.

Åsa Gerdes till SISU Idrottsutbildarna
Utbildnings- och utvecklingsansvarige Åsa Gerdes går vidare till en tjänst på SISU Idrottsutbildarna. Hon lämnar Bilsportens Hus vid midsommar. Delar av hennes uppdrag kommer Hanna Sandberg att överta.

Avtal krävs för filmare som säljer DVD
Rättigheten att sälja filmer från biltävlingar tillhör Svenska Bilsportförbundet, se Gemensamma regler G 9. Därför krävs att den som önskar filma och sälja DVD kommersiellt ansöker om filmavtal. Innehavare av sådant avtal listas på www.sbf.se under fliken Press.
Troligen är det så att ett antal aktörer inte känner till dessa regler, och därför filmar och säljer sina produkter till allmänheten utan att ha tillstånd för det. För att sprida detta budskap uppmanas klubbar/arrangörer/distrikt att vara observanta och hjälpa till att föra ut denna information.

Schysst bilsport med Fair Race
Målet är att skapa ett bättre arbetsklimat för våra aktiva förare, ledare och domare. Våra positiva tankar och beteenden gör det roligt att köra, vara ledare och domare. Näst intill automatiskt följer att vi lättare kan rekrytera nya och behålla gamla bilsportare på alla plan. Material att använda i arbetet finns här.

Nya studenter från RIG
Det är studenttider och så också på RIG Racing i Mjölby. Den 4 juni har Robert Myrsäter och Robin Appelqvist studerat färdigt där och kan ägna sommar helt och hållet åt sitt tävlande i European Sports Car Challenge respektive privatcupen i STCC.
Två nya elever börjar i höst och det är Mattias Lindberg, Hässleholms MK, och Jonas Sjöberg, Järfälla MK. Idag kör de Formel Renault respektive Rotax Max.

Förmånlig rabatt till The Race Legends
Den 13-15 augusti arrangeras The Race Legends på Anderstorp Raceway, där F1-legendarer från sent 60-tal till tidigt 90-tal tävlar mot varandra i moderna Formel Renault 2.0. The Race Legends är upplagt som en tävling i Formel 1, med fri träning på fredag, kvalificering på lördagen och final på söndagen. Dessutom blir det utställningar och mycket underhållning både på och runt banan. Bland annat ger Roxette en efterlängtad konsert!
Medlemmar i klubb som tillhör Svenska Bilsportförbundet får 20 procents rabatt på entrépriset för hela helgen och plats på läktare H. Biljetter kan köpas direkt på The Race Legends bokningssajt där det från fredag 28 maj kl 12.00 finns en speciell knapp med titeln SBF-medlem. Boka din biljett här.

Reg-skylt med posten
Många bilsportare som är innehavare av vanlig bil kommer under sommaren att få en registreringsskylt i brevlådan. Avsändare är Moderna Försäkringar som erbjuder förmånliga försäkringar, där en del av kostnaden går tillbaka till bilsporten. Håll utkik efter försändelsen med ditt reg-nummer.
Moderna Försäkringar kommer också att medverka under STCC-tävlingen Göteborg City Race med ett erbjudande till besökarna.

Sommarturné med Roadshow
I och med juni månad drar Svenska Bilsportförbundets Roadshow igång på allvar. Bland annat rullar den in på Göteborg City Race, Folkracefestivalen i Motala, Karting-SM och Classic Car Week. Passa på att träffa representanter i montern samtidigt som vi alla försöker värva nya medlemmar till bilsportens gemenskap.
Det genomförs också satsningar under sommaren på Virtuell Bilsport där utskottet medverkar för att genomföra eventen.

Påminnelser:

• Bilsportens Hus har lunchstängt mellan 12.00 - 13.00.
  • Tekniska Kommittén vill påminna om att i de fall då spolarvätskebehållaren är placerad i samma utrymme som föraren, får behållaren ENDAST innehålla VATTEN.  Behållarens kapacitet får ej överstiga 5 liter.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.