Nyhetsbrev juni

Medlemsavgift & Årsrapport 2012
Ordinarie tid för alla föreningar att betala medlemsavgift och lämna årsrapport har passerat, och nu är även påminnelsetiden på väg att gå ut! Senast den 1 juli ska avgifter och rapporter från de föreningar som har fått påminnelse vara registrerade för att föreningen ska undvika att drabbas av en förseningsavgift. Under juli kommer de föreningar som missat detta att få ett inbetalningskort än en gång och denna gång med en förseningsavgift på 750 kr. För att undvika förlust av rösträtt till kommande distriksårsmöte samt ev. inskränkning i sitt medlemskap måste de föreningar som drabbats av förseningsavgift få sina avgifter och rapporten registrerad hos SBF senast den 30 september. Under "Förbundsinfo" på SBF:s hemsida finns en fil där det framgår om avgifter och rapport har registrerats.

Påminnelse till våra arrangörer om att boka tävlingsdatum
Glöm inte att ansöka om tävlingsdatum i BS Online senast den 1 september. För internationell tävling eller Rikstävling ska bokningen registreras senast två år i förväg. För distrikts-, nationell- och lokaltävling ska tävlingen vara registrerad i BS Online ett år i förväg. Tävling vars datum är bokat efter den 1 september betraktas som "Extra tävling", vilket kan innebära förhöjd avgift samt att den kan tappa förtursrätt till bokat datum.

Häng med i projekt Superfys
Lars Angström, förbundskapten för racinglandslaget med mångårig erfarenhet från internationell racing, och Magnus Lampert, utbildad fystränare och fysutvecklare på Svenska Bilsportförbundet, startar i samarbete med Svenska Bilsportförbundet och Idrottslyftet ett projekt i utbildning och fysträning för unga karting- och crosskartförare i åldern 9-14 år.

Vi kommer till er! Utbildningen genomförs under 5 endagsträffar, spridda över ca. 6 månader. Träningen sker på ett lekfullt men effektivt sätt i små grupper med högst 6 förare. Ingen förkunskap behövs.

Via Svenska Bilsportförbundet och Idrottslyftet finns det just nu möjligheten att få pengar till Er förening för denna fysutbildning. Vi bistår med den information och hjälp som behövs för erhålla detta bidrag från Idrottslyftet.

Kontakta superfys
superfys@hotmail.se
Lars Angström, 076-0152325 / Magnus Lampert, 070-2517314

Idrottens Dag i Almedalen 4 juli
På söndag startar Almedalsveckan och Bilsportförbundet finns på plats tillsammans med Riksidrottsförbundet. Under onsdagen genomförs Idrottens Dag med utställningar i Almedalen mellan kl. 10-15 där politiker och besökare kan prova Virtuell- eller Radiostyrd Bilsport samt se tävlingsfordon. Totalt finns 12 idrotter på plats för att sätta sina och idrottens viktigaste frågor i fokus. RF genomför tillsammans med medverkande förbund även olika seminarier kring de aktuella frågorna inom idrotten. Mer info här.

Funktionärslandslaget – en utbildningmöjlighet för dig mellan 15-25 år
Under förbundsmöteshelgen i Luleå med ungdomstema presenterade förbundsordförande Kåge Schildt funktionärslandslaget. Tanken med landslaget är att ge unga funktionärer som strävar mot högre funktionärsuppdrag rätt utbildning och uppbackning för att nå sina mål. Vi vill även säkerhetsställa att vi har bra och utbildade funktionärer på våra tävlingar.

Till en början kommer det att byggas upp en "bank" med intresserade ungdomar som vill vidareutveckla sig som funktionär på högre nivå. Sedan kommer ett antal att väljas ut och vara med på funktionärslandslagets träffar och utbildningar.

Funktionärlandslaget riktar sig till dig mellan 15-25 år.
Mer information kommer att finnas inom en snar framtid på sbf.se. Vid frågor kontakta Hanna Sandberg på kansliet.

Semesterstängt vecka 29-30 på kansliet
Kansliet kommer liksom tidigare år hålla stängt vecka 29-30. Tänk på att uträtta dina licens-, teknik- och andra ärenden innan dess.
Har du glömt att ta ut din licens och har redan en befintlig licens i den gren du ska tävla så kan du köpa engångslicens via Bilsport Online. Mer info nedan:
Engångslicens:
•    Gäller vid ett tävlingstillfälle, i den gren utövaren innehar vilande licens.
•    Kan köpas till fritt antal evenemang.
•    Köps via Bilsport Online.
•    Kan ej nyttjas vid internationella tävlingar.
•    Giltigt klubbmedlemskap krävs.
Gör så  här:
•    Logga in på Bilsport Online
•    Gå till kalendern och sök upp det evenemang du vill deltaga i.
•    Ta fram informationen om evenemanget och klicka på knappen ”Köp Engångslicens”.
•    När betalningen genomförts får du en licens som du skriver ut och tar med till tävlingen.
•    Klicka här för fullständig manual.
Obs! Licensen utfärdas i ditt namn, du kan alltså inte köpa Engångslicens för någon annan.

Officiella meddelanden
När kansliet är semesterstängt publiceras inga officiella meddelanden från utskott och kommittéer. Resterande sommarveckor är det på grund av lägre bemanning viktigt att underlag till officiellt meddelande finns i mailbox@sbf.se senast 09.00 tisdag för publicering. Material som levereras senare publiceras nästkommande vecka.

Flera ungdomsgrupper i bilsportsverige
Vid årets förbundsmöte var det ungdomsfrågor som stod i fokus och sedan dess har ungdomsfrågan blivit en allt viktigare brännpunkt inom bilsporten. Vid mötet fick ombud och distrikt verktyg för att arbeta med ungdomsintegrering och föreningsutveckling. Detta har lett till att flera ungdomsgrupper nu är på gång i landet. Just nu arbetar Ungdomsgruppen tillsammans med ungdomar ute i distrikten för att starta upp fler ungdomsgrupper och vara råd och stöd i processen. Södra BF samt Småland har efter förbundsmötet startat ungdomsgrupper, Mellannorrland är på gång. UG tycker att denna utveckling är oerhört rolig och spännande. Vi ser fram emot att ännu fler distrikt kommer igång med sin ungdomsverksamhet även på distriktsnivå. Sedan innan har Övre Norra och Nedre Norra ungdomsgrupper som arbetar aktivt med ungdomligt inflytande.
Vid förbundsmötet dök även idén om ett funktionärslandslag för ungdomar upp. Projektet är nu igång och Ungdomsgruppen är självklart med i processen tillsammans med ungdomar från distrikten för att driva det vidare.

Medlemserbjudande
Här nedan presenteras en rad medlemserbjudande som du kan ha nytta av under sommaren. Fler erbjudande finns här.

Hotellerbjudande hos Ibis Hotels
Som medlem i Svenska Bilsportförbundet får du förmånliga avtalspriser hos Ibis Hotels.
I avtalspriset ingår logi till fast avtalspris, gedigen frukostbuffé, WiFi, gratis parkering på de flesta hotell och du kan när som helst avboka din hotellvistelse helt kostnadsfritt fram till kl. 19.00 på ankomstdagen. Rabatten får du genom att uppge SBF när du bokar ditt boende via telefon och du betalar med kredit-/betalkort.
Mer info om hotellen och kontaktuppgifter finns på www.ibishotel.se.

15% rabatt på hyrbil hos Europcar i sommar
Europcar erbjuder alla SBF licensinnehavare 15% rabatt på redan låga sommarpriser vid hyrbilsbokningar över tre dagar. Erbjudandet gäller i Sverige och fram till den 20 augusti.
Bokning görs här och du betalar med kredit-/betalkort.

Missa inte nästa nummer av Bilsport Rally & Racing
Som medlem i SBF får du 20% på tidningen Bilsport Rally & Racing!
Halvår 6 nummer för 236:- (ord. 295:-)
Helår 12 nummer för 452:- (ord. 565:-)
Om du vill börja prenumerera kontakta Kundservice på nummer 0455-30 29 30 och visa på att du är medlem för att ta del av erbjudandet!

Copenhagen Historic Grand Prix – Se David Coulthard i Formel 1 bil
Upplev historisk motorsport i centrala Köpenhamn, med all den charm en stadsmiljö ger. Det blir även uppvisning med David Coulthard i Formel 1 bil.
Helgen den 4-5 augusti väntas det 30 000 besökare som skapar en fantastisk stämning på den 2 km långa racingbanan. Delta i tävlingen som förare eller publik, mer info på www.chgp.dk.
Som medlem i Svenska Bilsportförbundet kan du förköpa entrébiljetter med 15% rabatt (gäller ej Classic Club).
Biljetter köps här, klicka på SBF:s logga och använd koden SBFCHGP (max 4 biljetter per person).

Förbundsstyrelsen och kanslipersonalen önskar alla en riktigt
TREVLIG SOMMAR!
Nästa nyhetsbrev skickas ut i augusti.

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).