Nyhetsbrev juni 2011

Ny juridisk ordning från 1 juli
Det blir en helt ny juridisk ordning i SBF från 1 juli, med nya Disciplinnämnden som första instans för anmälan till förbundsbestraffning (G14) och överklagan av domarbeslut för tävlingsbestraffningar (G15).
Detta gäller oavsett om det skett vid lokal, nationell, RM eller SM-tävling. Alla ärenden går till den nya Disciplinnämnden från 1 juli.
Överklagan av beslut från Disciplinnämnden sker sedan till Juridiska kommittén, enligt som skett tidigare.
Anmälan till förbundsbestraffning samt överklagan av tävlingsbestraffning skall ske till Disciplinnämnden, ställt till Svenska Bilsportförbundet, Box 705  19127 Sollentuna. Mailadress till Disciplinnämnden: disciplinnamnden@sbf.se
Ordförande i Disciplinnämnden är Sven-Erik Eriksson, Östhammar.

Ett nytt Bankgironummer för all juridisk hantering. Tävlingsböter på SM/RM-nivå, Förbundsböter samt avgifter för överklagan till Disciplinnämnden. Blanketter kommer nu att uppdateras med detta nya BG-nummer: 766-9781. I och med att det blir en hel del ny skrivning i Gemensamma Regler, så publiceras det en ny utgåva av Gemensamma Regler som gäller från 1 juli.

75-års trailern rullar vidare under sommaren
75-års trailern laddad med den nya jubileumskollektionen, simulatorer, information och tävlingar av olika slag besöker under juli månad följande ställen. Rallycross EM Höljes 1-3 juli, Kvällsfolkrace Vingåker 6 juli, Svenskt Sportvagns Meeting Knutstorp 8-10 juli, Midnattssolsrallyt Västerås 13-16 juli och Folkracefestivalen Motala 22-24 juli.

Midnattssolsrallyt officiell jubileumstävling för 75-års jubileum
För att fira Bilsportförbundets 75 år presenterar förbundet tillsammans med
KAK ett program på Rocklunda området. Det blir marknad, bilutställning,
träffa förare och Bilsportshow bl.a med Drifting och Crosskart.
Prova på Crosskart, Radiostyrd Bilsport och Enkla Tävlingsformer samt provkörning av elbilar. Välkomna att besöka evenemanget!

Sommarkampanj på 75-års kollektionen
Under julimånad är det sommarkampanj på vissa varor ur 75-års kollektionen då vi erbjuder 25 procent rabatt både i vår webbshop samt på våra försäljningsställen på evenemangen.
Välkommen att besöka www.75.sbf.se och klicka dig vidare till vår webbshop.

Lata dagar i solen, gör ett besök på www.75.sbf.se
När ni njuter av sommaren och värmen så kan det vara roligt att besöka www.75.sbf.se för att se vad andra bilsportaredelat med sig av och varför inte dela med dig av dina minnen från förr, men även från denna sommar.

Rösta fram den största Bilsportprestationen genom tiderna
Under juli månad starar vår stora omröstning på www.75.sbf.se där du kan rösta fram din störta bilsportprestation genom tiderna. 30 förare finns att rösta på, har vi missat just din favorit kan du nominera den föraren också. Röstningens fas 1 pågår fram till och med den 15 september. Därefter kommer de 10 med flest röster gå in i slutfasen där den största bilsportprestationen ska utses, och vem som vinner offentliggörs på Jubileumsfesten i Stockholms Stadshus den 19 november.

Boka din biljett till Jubileumsfesten 19 november
Fira bilsporten 75 år tillsammans med oss i Stockholms Stadshus, där kan du träffa legenderna, världsmästarna och våra framtidshopp. Kvällen bjuder på en resa från 1936 fram tills idag och våra ledord för jubileumsåret kommer återspeglas i programmet, entusiasterna, legenderna, utvecklingen, framtiden. Anmälan öppnar på onsdag den 6 juli, surfa in på www.75.sbf.se och klicka Jubileumsfesten för mer information och anmälan.

Personskadeflagga
Ska tillämpas fr.o.m. 2011-07-01!
Mer information finns att läsa i Tekniska regler Rally sid 4.

Information gällande Idrottslyftet
Inför Idrottslyftets femte år som började 1 juni 2011 har Svenska Bilsportförbundet anslutit sig till Idrottslyftsapplikationen i IdrottOnline. Det är samma system som klubbarna i dag söker LOK-stödet genom. Det innebär att ansökan, behandling, eventuella kompletteringar, beslut och rapportering enbart sker via IdrottOnline. Vi kommer inte att godkänna några ansökningar som kommer in via e-post eller brev.

2-årigt samarbete firas med sommarkampanj!
Du får ett treårigt trygghetsavtal på köpet om du tecknar hem- och/eller bilförsäkring innan den 30:e september 2011. Mer info på www.sbf.se/moderna-forsakringar. Passa på!

Semesterstängt v 29-30
Kansliet har även i år två veckor semesterstängt, veckorna 29 och 30. Alltså 18-29 juli.

Officiella meddelanden
När kansliet är semesterstängt publiceras inga officiella meddelanden från utskott och kommittéer. Resterande sommarveckor är det på grund av lägre bemanning viktigt att underlag till officiellt meddelande finns i mailbox@sbf.se senast 09.00 tisdag för publicering. Material som levereras senare publiceras nästkommande vecka.

Två nya vikarier
Lena Olme och Jeanette Wallin är två nya medarbetare på Bilsportens Hus. Båda är anställda som vikarier, med möjlighet till förlängning. Lena lär sig Janinas arbetsuppgifter på teknikavdelningen, och Jeanette lär sig licenshantering.

Förbundsstyrelsen och kanslipersonalen önskar alla en riktigt TREVLIG SOMMAR!
Nästa nyhetsbrev skickas ut i slutet av augusti.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.