Nyhetsbrev juni 2010

Påminnelse angående årsrapport och medlemsavgift
Påminnelsefakturor har gått ut till de klubbar som inte lämnat in årsrapport eller betalat medlemsavgift i tid, det vill säga senast den 1/6. För att undvika förseningsavgift måste klubbarna inkomma med årsrapport, medlemsavgift, påminnelseavgift samt eventuell tidigare skuld senast den 1/7.

Viktigt skicka in organisationsnummer
Samtliga föreningar måste inkomma med registreringsbevis för organisationsnummer enligt RF:s "nya" krav senast den sista september för att inte riskera uteslutning. Har föreningen ett organisationsnummer sedan tidigare måste föreningen ändå skicka in själva registreringsbeviset. Svenska Bilsportförbundets kansli saknar registreringsbevis från mer än hälften av alla klubbar.

Miljöcertifieringar till Bilsportens Hus
Oavsett det gäller miljöcertifiering av klubb, event eller anläggning ska alla handlingar skickas till Bilsportens Hus, Box 705, 191 27 Sollentuna för behandling. Även om det är RF:s regler som gäller är det kansliet som utfärdar diplomet numera.

Ambassadörsutbildning i november
Det blir en ambassadörsutbildning den 27-28 november, och alla som vill gå kursen ska kontakta sitt distrikt. Som ambassadör ska man hjälpa de klubbar som vill ha hjälp/utveckla sig, och det kan vara allt från Fair Race, föreningskunskap till rekrytering. Ambassadörskapet är också ett sätt för distrikten att nå ut till klubbarna, och ett sätt att få ännu aktivare klubbar.

Ansökan till RIG
Senast den 1 november ska ansökningar till Riksidrottsgymnasiet Racing i Mjölby vara kansliet tillhanda. Tre elever tas in årligen som bland annat för körträning på Mantorp Park på schemat. Ansökningshandling finns på www.sbf.se.

Skicka in för LOK-stöd senast 15 augusti
Det för bidrag så viktiga LOK-stödet måste skickas in via Idrott Online senast den 15 augusti. Glöm inte det!

Moderna försäkringar byter logga/namn
Moderna Försäkringar har blivit en filial till Tryg Forsikring A/S, nordens näst största försäkringskoncern. På den svenska marknaden är ”Moderna” koncernens huvudvarumärke, och den nya logotypen kommer inom kort att finnas på www.sbf.se. Där finns det också information om de försäkringar som framtagits speciellt för bilsportare.

Ny bok från Årets Bilsport
Boken "Från rally- till rallycrossmästare" - Steckas 30 år i Bilsportens tjänst, släpps i anslutning till EM-deltävlingen i Rallycross i Höljes. Förlaget Årets Bilsport har i boken Stig-Olov "Stecka" Walfridsons självbiografi och läsarna får följa hans 30 år i bilsportens tjänst.

Stängt vecka 29-30
Som tidigare meddelats har kansliet i Bilsportens Hus semesterstängt vecka 29-30, alltså 19-30 juli.
Teknikavdelningen kommer även att vara obemannad vecka 31. Tekniska ärenden hänvisas i första hand till SGA och distriktens tekniker och besiktare.

Inför Almedalen
Under politikerveckan i Almedalen kommer Svenska Bilsportförbundets Roadshow att finns på plats, dels under Riksidrottsförbundets dag i parken, och dels med ett tält i hamnen. Denna vecka förbereds allt och buss och släpkärror lastas med allt från broschyrer till virtuella spelmaskiner.

Personalförändringar på kansliet
Pär Carlsson har anställts som tekniskt ansvarig efter Joachim Hultgren, och Pär började sin tjänst redan den 20 juni. Han kommer närmast från Bilkompaniet som servicerådgivare.
Crister Nystrand, som vikarierat för Kurt-Lennart "Kurre" Jönsson sedan 1 december, har anställts till vidare.
Åsa Gerdes har gått på semester och när det är dags att arbeta igen börjar hon hos SISU Idrottsutbildarna. Hennes arbetsuppgifter vad gäller utbildning har Hanna Sandberg övertagit, och till resterande rekryteras en sportchef under hösten.

Nästa nyhetsbrev utkommer i slutet av augusti. Trevlig sommar!

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och antalet licensierade funktionärer är ungefär lika stort.
Antalet medlemmar som tillhör klubbar anslutna till Bilsportförbundet är cirka 107 000, fördelade på 470 klubbar. Sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM.