Nyhetsbrev januari -23

Nyhetsbrev januari -23

Bilsportgalan kommer till Jönköping i helgen
Lördagen den 21 januari arrangeras Bilsportgalan 2023 på Elmia i Jönköping. Den festliga tillställningen är ett samarrangemang mellan Svenska Bilsportförbundet och motorförlaget Albinsson & Sjöberg.

Sedan 2004 har Bilsportgalan samarrangerats av Svenska Bilsportförbundet och motorförlaget Albinsson & Sjöberg. Det är ett årligt, unikt tillfälle där sportgrenarna möts, minglar, har trevligt och firar framgångar.

En lång rad priser delas ut redan under dagen, den prisutdelningen kan följas live här på svenskbilsporttv.se

På kvällen blir det sen gala där ännu fler medaljer, och inte minst prestigefyllda utmärkelser, uppmärksammas under festliga former.

Missa inte SM-veckan i SVT
SVT är sändande bolag från SM-veckan Skövde där bilsporten har två sportgrenar med. E-sporten som körs på Arena Skövde lördagen 4 februari och Rallysprinten som avgörs dagen efter på Falköpings motorbana.
Och i rallyklassen börjar namnen rulla in. Senast Patrik Flodin körde SM-veckan var det i en Skoda. Nu laddar han för nytt framträdande i en VW med nya teamet GK Door Team Sweden. Och han får sällskap av teamkollegan Patrik Hallberg.

Rallytalangen Patrik Flodin är ett känt namn i Rallysverige. Senaste åren har han visat makalös fart när han kört tvåhjulsdrivet. Till i år är han tillbaka i 4wd och det i storsatsande teamet GK Door Team Sweden som även anmält Patrik Hallberg i 2wd som båda kommer till Falköping direkt efter SM-premiären i Lima.

Landslagsföraren Patrik Hallberg som vunnit det mesta inom Crosskart började smått åka rally förra året med en Volvo. Redan då debuterade han på SM-veckan i rally när han dubblerade och även körde Crosskart när veckan gästade Linköping. I år är det bara rally som gäller.

­– Det ska bli otroligt skönt att komma i gång med säsongen och jag ser verkligen fram mot premiären och att sen få köra SM-veckan direkt på det blir intressant. Det kommer bli en tuff och krävande helg, men jag har kört SM-veckan med både crosskart och i somras med Volvon och det är en speciell tävling som jag inte vill missa.
– Nu är det fullt fokus på de sista förberedelserna inför säsongen, sen ska vi göra allt för att vara med och slåss om medaljer, både i vanliga SM och på SM-veckan i Falköping, säger Patrik Hallberg.

Missa inte all action från bilsporten i SM-veckan på SVT, 4 - 5 februari.
All info om SM-veckan på, www.smveckan.se

När tog du båten till Rally Sweden senast?
Varför inte ta sjövägen till Rally Sweden i år? Med 480 platser kvar finns det fortfarande en möjlighet för dig att boka en plats på Rallybåten, Official supplier till den svenska VM-tävlingen.

Rallybåten är en ny och helt unik helhetslösning för alla som vill åka på Rally Sweden i Umeå 9-12 februari. Konceptet är lika enkelt som genialt: 1.600 motorsportentusiaster kliver på Viking Cinderella i Stockholm den 9 februari. Kryssningsfartyget blir varje resenärs hotell, restaurang, shoppingcenter, nöjespalats, mötesplats och nav under tre intensiva, händelserika och actionladdade dygn. VM-rally och nöjeskryssning – allt i ett.

I priset ingår även VM-biljett och program, rallyguider, extragarderob för vinterkläder, utställare, konferensmöjligheter, dagliga TV-sändningar från rallyt, underhållning och shuttlebussar till och från sträckorna.

Med de sistnämnda kan alla resenärer planera tävlingsdagarna i Umeå helt efter eget tycke och smak. Upplägget passar såväl den morgonpigge som den morgontrötte. Rallybåtens shuttlebussar kommer nämligen att cirkulera mellan båten, specialsträckorna och serviceplatsen.

Viking Line erbjuder dessutom anslutningsbussar till och från Stockholm från ett stort antal orter i Sverige. I mån av plats är det även möjligt att, utan extra kostnad, ta med bilen på båten.

Rallybåten avseglar från Stockholm kl 11.00 torsdagen den 9 februari och är tillbaka igen kl 14.00 söndagen den 12 februari.

Mer info om Rallybåten och bokning av plats hittar du här: www.rallybaten.com

Rally-SM tar nytt ägarskap
Svensk Rallysport är en stor folkrörelse med lång tradition och kultur. Rallysporten driver därtill många stora gemensamma frågor för bilsporten med sin starka opinion, vilket är väldigt viktigt för utvecklingen av sporten.

Svensk Bilsport har under tre år arbetat med promotorn Svenska Rally Mästerskapet. Till 2024 löper avtalet ut och det innebär att från 2024 kommer SM i rally drivas i förbundets regi.

– Vi vill verkligen tacka för det arbete som Svenska Rally Mästerskapen gjort under de här åren som körts och det engagemang de har för kommande säsong, men även för den öppna dialog som vi tillsammans haft, särskilt för rallyt framåt. Det har varit en viktig del för oss att ha den för att kunna förbereda förbundet för det här beslutet som nu tagits, säger Lars Jonsson, Svensk Bilsports Sportgrenskoordinator för bland annat Rally.

Svenska Rally Mästerskapet kommer genomföra mästerskapet 2023 och under det året kommer samarbetet och stöttningen finnas kvar från förbundet. Beslutet om att från 2024 ta över driften av SM i rally är något som går helt i linje med förbundets strategi sedan 2018, att arbeta mer med de egna rättigheterna. Rally Sweden är ett exempel, SM i rallycross ett annat. Nu läggs även Rally-SM till den listan.

– Våra tävlingar drivs professionellt, framåtsträvande och med stort hjärta. Vi behöver värna om kunskap och engagemang i våra föreningar och så långt det bara går ska vi ta tillvara våra medlemmars intressen, samtidigt som vi behåller ekonomiska vinningar kvar i bilsporten, säger Svensk Bilsports generalsekreterare Anna Nordkvist.

Under flera år har SM i rally drivits av promotorer. Just nu av Svenska Rally Mästerskapet som ansvarat för promotorskapet för Rally-SM under de senaste åren och även säsongen 2023. Men efter nästa år blir det en förändring. Det är tillsammans som partnerna nu väljer att inte förlänga avtalet.

– Vi klev in i uppdraget när pandemin kom och att arrangera Rally-SM under de förutsättningarna har varit en stor utmaning och något vi är väldigt stolt över att ha genomfört. Nu påbörjar vi vårt sista år som arrangörer när vi nu går in mot en mästerskapssäsong som ser ut att kunna bli mycket bra. Så nu ska vi se till att avsluta uppdraget på bästa sätt och med flaggan i topp, säger Patrik Persson, vd Svenska Rally Mästerskapet.

Under senaste tiden har Svensk Bilsport fått flertalet förfrågningar och önskningar från tänkbara promotorer för Rally-SM.

– Ja, det är många personer som vi har pratat med och som har väldigt bra tankar och idéer för hur ett Rally-SM ska genomföras och drivas. Dessa tankar tackar vi för och vi tar naturligtvis med oss dem när vi sätter oss ner för att titta på utvecklingen framåt för Rally-SM, avslutar Jonsson.

Motion inlämnad om riktvärden ljud och buller
Den 23 november förra året var sista dagen för den allmänna motionstiden i riksdagen. En motion är nu inkommen för genomförande om nya riktvärden i Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från motorsportbanor (NFS 2004:16).

Det är Mikael Norén, som i sin roll som Svensk Bilsports Miljösamordnare med stöd av Riksidrottsförbundet, har arbetat hårt med att få till en motion med målet att förändra de ålderstigna riktvärden som finns idag.

— Förslag som ligger på den här politiska nivån tar alltid tid att få igenom. Vi har även haft ett nyval i år och det har gjort att nya personer har kommit in. Jag tycker att vi över har haft och har en bra dialog med flera av partierna som jag är i kontakt med. Och till denna motionsperiod har arbetet burit frukt då Marléne Lund Kopparklint (M) lämnat in en motion, säger Mikael Norén.

Motionen syftar till;
…” att ta fram en moderniserad vägledning kring metod och riktvärden för bullermätning som inte begränsar idrottsföreningar och motorsportens verksamheter på idrottsanläggningar och motorbanor…”

– Det är en motion som är skapad för oss inom motorsporten och skulle den gå igenom så är vi en bit på väg att få till nya riktlinjer i bullerfrågan som är en fråga som berör många av våra föreningars verksamhet, lite förenklat vill vi närma oss vägtrafik, övriga nordens motorsport och svensk industris riktvärden, avslutar Norén.

– Att stärka Svensk Bilsports roll mot myndigheter och beslutsorgan i samhället där vi från centralt håll kan vara med och hjälpa föreningarna viktigt för vår sports utveckling. Med Mikaels kompetens har vi kunnat stötta föreningar och fått rätt i juridiska processer där kommuner beslutat utan kunskap om rådande regelverk. Vi ser ett ökat behov att hjälpa föreningar där de mer eller mindre blir överkörda med beslut tagna på felaktiga grunder. Det här är ett jätteviktigt arbete som bedrivs med Mikael i spetsen, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare.

Läs hela motionen här, https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/bevarande-och-utveckling-av-svensk-motorsport_HA02592

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).