Nyhetsbrev 2 - 2022

Nyhetsbrev 2 - 2022

Missa inte SM-veckan i SVT
I dag onsdag startar SM-veckan i Piteå. Bilsporten har fyra sportgrenar med, Rally, Rallycross och crosskart som alla avgör sina tävlingar på fredag den 25 mars där samtliga kör en sprintsträcka på tid. Men redan på torsdag 24 mars körs SM-virtuell bilsport racing. Allt sänds på SVT:s olika plattformar.

SVT sänder rån hela SM-veckan
Virtuell Bilsport torsdag 24 mars kl 16.30-17.30 – svtplay.se
Rally, Rallycross och Crosskart fredag 25 mars 11.00-18.00 - svtplay.se – 15.30-18.00 SVT 1

Mer information om tider och sändningar finns här, https://www.svt.se/sport/svt-sport/sa-sander-vi-den-har-veckan-28

Nya hemsidor för bilsporten
Den sista december 2022 stänger Riksidrottsförbundet sin huvudportal för idrottens hemsidor i Sverige. Samtliga idrottsförbund kommer flytta in i nya miljöer. Nu har bilsporten gjort klart med var den nya hemsidesmiljön hamnar.

Episerver är plattformen som de flesta av idrottsförbunden idag använder kostnadsfritt genom Riksidrottsförbundet. Men en uppdatering globalt av Episerver har gjort att kostnaderna skulle öka med miljontals kronor för Riksidrottsförbundet som i stället väljer att kliva av Episerver. Det gör att samtliga idrottsförbund, distriktsförbund och ett stort antal föreningar i Idrottssverige behöver byta hemsidesmiljö. Detta ska ske före sista december 2022.

Nya hemsidor till förbundet, distrikten och bilsportens föreningar
Under de första månaderna av året har så gott som samtliga idrottsförbund suttit i upphandlingar med olika leverantörer. Svensk Bilsport har nu gjort klart med Sitevision som administrativ plattform och förbundets IT-partner, HiQ kommer att leverera hemsidorna.

Svensk Bilsport kommer få en ny hemsida där samtliga sportgrenar och distrikt kommer få sin egen undersida, precis så som på dagens www.sbf.se
Ungefär 100 föreningar inom bilsporten använder sig idag av en sida genom Riksidrottsförbundet. Dessa och även samtliga övriga kommer erbjudas att ha en sida genom den nya miljön som nu kommer tas fram för Svensk Bilsport.

Arbetet påbörjas nu och planeras efter att design och struktur är satt att kunna rullas ut i slutet av sommaren för att påbörja överflytten från befintliga sidor.

Mer information om nya hemsidan kommer. Utbildningar för administratörer kommer att hållas från Sitevision. Även där kommer mer information att komma från Sitevision.

Svensk Bilsport tecknar treårigt avtal med Sportförlaget i Norden AB
Sportförlaget i Norden AB är ett av Sveriges äldsta och marknadsledande förlag av idrotts- samt motorsportböcker. Nu har Svensk Bilsport ingått ett treårigt avtal med förlaget.

Sportförlaget har genom åren producerat en rad böcker om stora profiler inom idrott och motorsport samt även flera jubileumsböcker, alltid i samarbete med personerna själva och/eller klubbarna.

Förlaget startades 1988 och leder och driver utvecklingen inom den här typen av litteratur.

Genom flera olika försäljningskanaler når Sportförlaget i Norden AB ut till sin målgrupp. I bokhyllan finns böcker om Liverpool, Salming och 100 motorsportprofiler.

Inom kort kommer Super Star, den senaste boken om motorsport ut.

Hüllert Maskin vill vara med att lyfta Svensk Bilsport
Maskinföretaget Hüllert från Vara som erbjuder teleskoplastare i toppklass har tecknat ett treårigt avtal som officiellpartner till Svensk Bilsport.

- Vi är otroligt glada för att Hüllert Maskin vill vara en del av Svensk Bilsport och förstärka vår grupp av samarbetspartners. Företaget besitter en stark position i sin bransch och har både maskiner och kompetens som jag är övertygad om kan komma till användning inom bilsporten och våra arrangörer av tävlingar, säger Peter Lindkvist, Kommersiellt ansvarig på Svensk Bilsport.

Hüllert Maskin från Vara erbjuder teleskoplastare i toppklass inom alla typer av branscher. Teleskoplastare från Merlo är ett multiverktyg för otaliga användningsområden som gör att användarna får en maskin som lyfter vilken verksamhet som helst. Med en Merlo får dessutom föraren komfort och sikt som gör det till en fröjd att arbeta. Nu vill Hüllert Maskin vara med att lyfta bilsporten med Merlo.

- Att gå in som officiell samarbetspartner till Svensk Bilsport känns som en självklarhet för oss, säger Andreas Tagesson VD på Hüllert Maskin och fortsätter.

- Att många av våra kunder är bilsportsintresserade är ingen hemlighet, därför känns det här extra kul att få göra något tillsammans för ett gemensamt intresse – svensk bilsport.

Vi ser fram emot att få visa upp våra teleskoplastare i en något ganska otippad miljö som bilsport. Det ska bli oerhört kul att visa vilken kapacitet och hur många användningsområden våra teleskoplastare faktiskt har. Merlo teleskoplastare har tidigare synts i samband med Monza Grand Prix där vi i närmare 25 år har levererat maskiner för räddningsinsatser och borttagning av skadade bilar.

- Nu ser vi framemot att visa upp oss på den svenska bilsportsscenen, avslutar Tagesson.

Med Hüllert Maskin som ny officiell samarbetspartner fortsätter Svensk Bilsport öka sin partnerfamilj.

- Att fler partners vill ansluta till oss känns riktigt bra, men framför allt tycker jag att det visar att vi är en sport som har produkter och upplevelser som flera företag vill vara en del av och det är något vi i Svensk Bilsport ska vara stolta över och bygga vidare på, avslutar Peter Lindkvist.

Mer information om Hüllert Maskin finns här, www.hullert.se

Klart med Återstartsracen i Folkrace
Nu är det klart vilka föreningar som kommer arrangera Återstartsracen när Svensk Bilsport med hjälp av idrottens återstartspaket livesänder elva endagarstävlingar 2022.

Med stöd av det återstartspaket som staten tilldelat Riksidrottsförbundet och idrotten i samband med den pandemi som härjat, gör även bilsporten satsningar på återstart av verksamhet. En är Folkracesatsningen Återstartsracet.

Med återstartspaketet kan nu Svensk Bilsport göra en riktad satsning för att stötta ett antal föreningar med att komma i gång med verksamheten igen. Återstartracen blir elva fristående tävlingar som körs i tio av förbundets tolv distrikt. För att konceptet Återstartsracet ska ha samma status och värde på alla orter tar Svensk Bilsport centralt en del av de fasta kostnaderna i upphandlingar av tjänster. Exempelvis Speakerkostnader, resultatservice och tv-produktion, då samtliga tävlingar kommer att sändas på Svensk Bilsports egen webb-TV kanal.

– Planerna har varit i gång sedan november på en Folkracesatsning i samband med att återstartspaketet blev aktuellt för förbundet. Sen har vi skruvat lite på det i arbetsgruppen. Det har gått från någon form av sammanhängande poängberäkning till att landa in i att satsa på en paketering och ett koncept för endagarstävlingar, dit förbundet kommer med en form av ett stödpaket för att möjliggöra satsningen, säger Christer Jönsson, Svensk Bilsports sportgrenskoordinator för bland annat folkrace och projektledare för Återstartsracen.

Samtliga tävlingar i Återstartsracen kommer sändas live på Svensk Bilsports egen playkanal.

– Folkrace är den största sportgrenen vi har utövandemässigt, men vi vet att den även lockar en stor publik, både på plats och många som vill se det hemifrån. Samtidigt vill Svensk Bilsport växa i sina livesändningar, så det här konceptet med Återstartracen passa perfekt, säger Jönsson.

Samtliga tävlingar är endagarstävlingar som med konceptet Återstartsracet nu får en större paketering och där målet är att höja värdet på tävlingarna. Och intresset har varit stort från föreningarna.

– Vi ser positivt på att få arrangera en tävling av Återstartracet och det är bra att förbundet gör detta, för att starta upp igen efter åren av pandemi. Det är positivt att det är samma Racecontroller (Kennet Svensson) och Speaker (Christian Holmudd) vid samtliga tävlingar av Återstartsracet. Det blir en större likvärdighet på alla tävlingarna då. Förra året arrangerade Varbergs motorklubb en tävling, men den fick tyvärr genomföras utan publik. De tävlingar som arrangeras på Annebergsbanan utanför Varberg drar vanligtvis mycket publik, men den publikfesten missade vi förra året. I år hoppas vi på att allt blir som vanligt igen, där vi får uppleva härlig folkrace och träffa många glada människor, säger Josefine Möller, Säkerhets- och Miljöchef för tävlingen som Varbergs MK kommer arrangera den 15 april.

Den 15 april körs första tävlingen av Återstartsracen i Varberg och anmälan finns öppen på, Anmalanonline.se

Kalender Återstartracet 2022

15 Varbergs MK

14 Finspångs MS

28 Örnsköldsviks MK

5 Lima MS

11 Folkrace Gotland

Augusti

13 SMK Eda

27 Rasbo MK

3 Lessebo MK

10 Kristianstad FRC

24 Robertsfors MS

Oktober

8 SMK Sala

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).