Kraftsamling för Xtreme SM i Rallycross!

Med bara en vecka kvar till premiären i Xtreme SM i Rallycross på Ring Knutstorp, är bara sex Division 1-förare anmälda. Nu jobbar Xtreme Events Scandinavia AB och Svenska Bilsportförbundet hårt för att locka fler förare till rallycrossens "Formel 1". - Vi försöker övertyga arrangörerna om att satsa på prispengar i Division 1. Så här långt har bara Kalix Motorklubb ställt upp. Man satsar som i fjol 150.000 kronor i sin tävling 14 juni. Vi har också tagit initiativet till att subventionera anmälningsavgifterna för de förare som kommer till start. Det har Svenska Bilsportförbundet gått med på, säger Peter Norman, tf VD för Xtreme Events Scandinavia AB, som från 2009 ansvarar för SM i Rallycross. Andréas Eriksson, tvåa i Division 1 i fjol och nu hårdsatsande i sitt Ford-team, med förre finske rallyvärldsmästaren Marcus Grönholm och norrmannen Henning Solberg, håller med i allra högsta grad. - Ett mycket bra initiativ av Xtreme Events Scandinavia AB med prispengar och anmälningsavgifterna. SM är viktigt både för oss som är etablerade och en bra inkörsport för de förare som vill ut och tävla i Europa, säger Andréas Eriksson, just nu på väg till nästa EM-deltävling i Frankrike. Anmälda till Division 1 är Andréas Eriksson, Per Eklund, Mikael Jernberg, Stig-Olov Walfridson, Tony Croon och Peter Hedström. Xtreme Events Scandinavia AB och Svenska Bilsportförbundet hoppas nu på de övriga svenska EM-förarna, de förare som tävlade i SM-serien 2007 samt några utländska förare som kontaktats. - Kalix MK gör ett jättebra jobb med prispengarna. Skulle fler arrangörer haka på, blir säkert startfälten starkare. Nu får vi hoppas att de subventionerade anmälningsavgifterna också hjälper till och att fler känner ansvar för Division 1, kommenterar Andréas Eriksson. - Division 1 är oerhört viktig för utvecklingen och framtiden för svensk rallycross. Utan en stark "Formel 1-klass" som spjutspets blir vi alla förlorare; arrangörer, publiken, TV, sponsorer och förare, poängterar Peter Norman. För mer information, kontakta Peter Norman, 070-536 37 55 eller Kenneth Thorén, Svenska Bilsportförbundet, 070-511 36 45.