Kåge Schildt förväntas bli omvald

Bilsportarna samlas i helgen till Förbundsmöte. För några år sedan en händelse som skapade svarta rubriker om bråk och oegentligheter. – Tack och lov är det länge sedan, säger förbundsordförande Kåge Schildt. På söndag lär forne VVS-ägaren i skånska Åstrop bli omvald som ordförande för Svenska Bilsportförbundet, hans femte år på posten. Är du övertalad? – Nej då, säger han med ett skratt. Det är jätteroligt när det fungerar och vi har kul tillsammans. Ingen vill checka ut och det ger ett stabilt arbete i styrelsen. Annat var det för några år sedan, då några ettrigt ville förändra efter sina egna riktlinjer. – Tack och lov är det länge sedan. Nu har vi arbetsro, säger Kåge Schildt. – Det gör att vi kan fokusera på att fortsätta framåt, och det tillsammans i ett ökat samarbete med Svemo, flygsportförbundet och racerbåtarna. De är intresserade och på hugget. Under Schildts tid som ordförande har grenarna Drifting och Virtuell Bilsport tillkommit. – Ja, vi får mer och mer verksamhet och det måste vara meningen med ett av de syften som står först i stadgarna. Då kan vi inte utestänga vissa, utan istället driva på, menar han. Inom Virtuell Bilsport arrangerades ett Grand Prix (VGP) under 2007 med över 20 000 deltagare. – Med så många förstår man att det inte var fel spår! Efter några år med exakt samma personer i styrelsen avgår i år Carleric Johansson, Söderhamn. – Det är synd. Han har stått med båda fötterna på jorden. Å andra sidan är jag övertygad om att efterträdaren kommer att tillföra tankar och idéer som gör bilsporten ännu starkare framåt. – Vi har också en väldigt duktig personal. Det märks inte minst nu när nye förbundsdirektören ännu inte formellt tillträtt, och arbetet ändå fortskrider med fokus på en intensiv helg med Förbundsmötet i centrum, säger Kåge Schildt. För ytterligare information, kontakta gärna Kåge Schildt på 0705-94 96 96.