Annas brev – Ny sommar, nya tävlingar, nya minnen.

Annas brev – Ny sommar, nya tävlingar, nya minnen.

Skolavslutning och semesterönskningar.
Minnen från förra sommaren blåser in samtidigt som planer smids för nya ögonblick.
För många av oss inkluderar de bilsport.

Ledighet, tävlande, hejande och gemenskap.
Vad mer kan man begära av en sommar?

Jag skrev i förra brevet att det var tävlingar vart jag en vände blicken. Nu är vi än mer inne i vår mest hektiska tävlingsperiod. Och vi har, äntligen säger jag, sett en nypremiär av STCC. Även om inte vädergudarna var på humör i Göteborg så är nu mästerskapet tillbaka. Nu med helt eldrivna bilar. Imponerande av alla som arbetet i STCC-projektet som nu är live igen. Så kul!

Kul var det även i värmlandsskogarna när Royal Rally, den svenska deltävlingen i EM-rallyt avgjordes. Gott om svenska förare i startfältet känns alltid bra och extra roligt när det blir så fina framgångar som det blev nu med svenska segrar. Grattis Oliver och Mille med team! Grattis också till alla fina arrangörsföreningar och ideella, ni är fantastiska!
Förutom EM i Rally kördes även EM i Dragracing på Tierp. En arena som i år haft RallyX, Rally-SM och nu EM i Dragracing på plats. Och för den som inte besökt Tierp Arena rekommenderar jag det. Varför inte 10-11 augusti när EM i Dragracing kommer tillbaka till Tierp.

För några veckor sedan var jag på den stora FIA-konferensen som hölls i Uzbekistan. Konferensen sammanföll med 120-årsjubliet av FIA. Vi var runt 500 personer på plats från 147 länder. Dagar som fylldes av möten. Både planerade i de olika kommittéerna, men även mer spontana möten utanför schemat.
Som alltid vid dessa tillfällen slås jag av hur stort FIA är. Mängden människor som är involverade och de resurser som finns inom vårt internationella förbund. Men samtidigt hur olika förutsättningar vi som medlemsländer har i vår vardag. Vi här hemma brottas exempelvis med efterfrågan på fler anläggningar och ljudnivåer på de banor som finns. Andra länder sliter med att få en stabil infrastruktur och internet till sina tävlingar.
Ibland är det frustrerande att beslut och genomförande tar tid. Men just mängden och de olika förutsättningarna är en förklaring ibland.
Riktningen för en tryggare utveckling av Rally-VM debatterades mycket under dagarna och framför allt regelverkets framtid. Nu tog vi beslutet att inte göra några förändringar av nuvarande tekniska reglemente under de kommande två åren. Utöver det beslutet var det en hel del initiativ som presenterades riktat mot VM-arrangörerna. Saker som jag ser kommer att ge stor nytta för sporten och fansen. Alla rallyn är olika, men med mer flexibilitet och mer fokus på fansupplevelsen kommer alla att dra nytta av det. Arbetet som nu görs framåt med kommande sportreglementet blir verkligen viktigt för en framtida utvecklingen för Rally-VM och mer konkret för Rally Sweden.

Kort om Rally Sweden vill jag även passa på att informera om, i fall ni inte sett det, att vi nu är överens med WRC-promotorn, Umeå kommun och Rally Sweden om tre nya år för Rally Sweden i VM-kalendern. Håll koll för datum- och biljettsläpp.
Därtill har Rally Sweden behåller sin trestjärniga miljöcertifiering – den högsta. FIA har krav på att varje tävling som ingår i rally-VM ska ha högsta nivån av deras certifiering, vilket är tre stjärnor där Rally Sweden var första rally att nå det resultatet. Allt för att målet om ett klimatneutralt rally-VM 2030 ska kunna hållas. Samtidigt har även Svensk Bilsport behållit FIA:s trestjärniga miljöklassning, den högsta nivån inom FIA:s miljöcertifieringssystem. Något jag verkligen tycker vi alla inom Svensk Bilsport ska vara stolta över.

Tyvärr händer det olyckor inom vår sport. Senast var det under en Folkracetävling i Nyköping. Det är alltid svårt när något sådant händer. Naturligtvis för de drabbade. Men även tävlingsledningen med samtliga funktionärer går från att göra det man brinner för, att bedriva bilsport, till att plötsligt stå mitt i ett kaos, så som det alltid blir först när olyckan är framme. Men all heder åt arrangörerna i Nyköping och alla som var involverade i det arbete som gjordes där. Ni räddade liv!

Viktigt för utvecklingen av bilsporten och hela den svenska idrottsrörelsen är även tillgången till anläggningar. Något som vår paraplyorganisation, Riksidrottsförbundet, arbetar hårt med. Anläggningsfrågan för motorsporten, där vi i bilsporten och utövare inom SVEMO på många ställen delar anläggningsytor, är viktig för oss. Det är bra att Riksidrottsförbundet lyfter detta mot beslutsfattarna. För oss i bilsporten gäller det både att säkerställa befintliga kommunala anläggningar, men också att vara med när det planeras nya ytor för sport och fritid, där motorsporten ofta glöms bort när anläggningsfrågan för sportutövning är uppe för beslut i kommunerna. Idrottsrörelsen är Sveriges största folkrörelse och den styrkan har vi med oss som ett av alla specialidrottsförbunden inom Riksidrottsförbundet.

Som jag brukar säga här. Allt är inom bilsporten är inte tävling. Nyligen startade Nätverk på gemensam väg upp där Svensk Bilsport är en part. Fordon på väg har en självklar plats i vårt samhälle och är ofta en förutsättning för att arbete, fritid och familjeliv ska fungera. De utgör dessutom ett stort och folkligt intresse för hundratusentals svenskar som ägnar sig åt allt från motorsport till renovering av historiska fordon. På senare tid har dock vägens fordon ifrågasatts, såväl som nyttoföremål och fritidsintresse, och många gånger kritiserats på felaktiga grunder. I Nätverk på gemensam väg samlas nätverket av de organisationer som bevakar frågor som påverkar konsumenter, hobbyaktiva och tävlingsfordon.

Samverkan med övriga organisationer är viktigt. Det ser vi även i ELV-frågan där EU-kommissionens förslag till förordningen om uttjänta fordon, så kallade ELV, End of Life Vehicles kan komma att slå hårt mot motorsporten, men även bland motorentusiaster i stort. Där är vi nu flera organisationer inom motorbranschen som arbetar tillsammans för att få klarhet i vad som gäller i EU:s direktiv för uttjänta fordon. Hos oss på Svensk Bilsport har vi tagit in hjälp i frågan genom tidigare ordförande i förbundet, Kåge Schildt. Schildt som själv är stor bilentusiast har ställt sig till förfogande att arbeta vidare med ELV-frågan. Och det känns verkligen bra att få in Kåge som besitter en väldig kompetens om bilsporten och historiska bilar. Nu har vi en resurs som kan lägga rätt mängd tid som krävs i arbete i den här frågan.

Själv var jag nyligen på Gotland för Almedalsveckan. En mötesplats som efter pandemin lever upp till begreppet, alla var där. Många möten under dagarna med starka beslutsfattare inom både regioner som kommersiella bolag. Ovan ämnen såsom anläggningar, tillgång till vägar, ELV, skogsbolagens marker, bullerfrågor och hållbarhet. Allt detta finns möjlighet att tala om på Almedalen.

Samtidigt som Almedalsveckan genomfördes SM-veckan och bilsportens tävlingar under torsdagen, något jag fick avnjuta via en skärm då allt sändes live i SVT. Bra och spännande tävlingar och en väldigt viktig plattform att synas på för bilsporten. Allt avgjordes på Västerås motorstadium där Crosskart och Rally kördes.

På tal om rally vill jag så här avslutningsvis nämna två saker.
Ett; att det tillsats en ny grupp, Säkerhet i Rally med uppdraget att arbeta förebyggande mot olyckor i sporten.

Två; det fina arbete som görs i styrgruppen för Rally-SM som tar sig an fråga för fråga och utmaning för utmaning. Bra.

Sista ordet vill jag ge till förbundsstyrelsen. Jag vill tacka er för den styrka ni visat kring trakasserier och förtal – gå längst fram med Nej till Näthat. Jag och många med mig känner tacksamhet och vi får ny kraft till att fortsätta utveckla vår älskade idrott.

Till nästa gång, varma hälsningar och glad sommar!
Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.

Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 16 000 förare giltig tävlingslicens och runt 30 000 personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de fler än 400 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2021 firade förbundet 85-år och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM eller EM, så som exempelvis, Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad eller Dragracing i Tierp.