Regerande världsmästaren i luftgevär Victor Lindgren och pistolskytten Stina Lawner fick idag beskedet att de kommer få åka till OS

Victor Lindgren och Stina Lawner klara för OS

Det har varit en lång väntan för gevärsskytten Victor Lindgren. Men idag fick han det efterlängtade beskedet från SOK - han kommer delta i sommarens Olympiska spel. Kvotplatsen säkrade han redan i augusti i fjol - och på ett spektakulärt sätt; han vann VM-guld i en av de mest konkurrensutsatta skyttesportgrenarna; 10m luftgevär - och det i VM-debuten, som tävlande junior i seniorklassen (!).
Framgången uppmärksammades framförallt på årets Idrottsgala där Victor var nominerad både i kategorin "Årets nykomling" och till det prestigefyllda Jerringpriset.
Klockan 11 idag offentliggjorde SOK den senaste uppdatering av den svenska OS-truppen och där fanns Victor Lindgrens namn med - efter tio månaders väntan på besked.
– Kändes helt fantastiskt, blev en lättnad, kommenterar Victor.
Han beskriver själv den utdragna vänteperioden som "rätt lugnt faktiskt" och tillägger;
– men man har ändå velat veta det, sen man fick kvotplatsen.

Han känner sig trots allt väldigt förberedd på det som nu stundar, något av det största man kan få uppleva som professionell idrottare - ett Olympiskt spel.
– Jag har hela tiden förberett mig på att åka. Nu blir det träning inför OS och närmast åker jag till Masters (en större tävling i Danmark) för en riktig genomkörare och sen tillbaka hem och träna både tekniskt o taktiskt inför avresan, berättar han.

Ytterligare en skytt blev uttagen; Stina Lawner som tävlar i grenen 25m sportpistol. Stina har dock inte behövt vänta särskilt länge på beskedet, då hon tog sin kvotplats för knappt tre veckor sedan via en nionde placering på EM. Men hon blev förstås minst lika glad och lättad som Victor över beskedet.
- Kändes lite som en födelsedagsmorgon när man är liten - Pirrigt!, skriver hon i ett sms.

Tisdagen den 2 juli arrangerar Svenska Skyttesportförbundet en pressträff inför OS ute på Uppsala Jaktskytteklubb. Fem utav våra sex OS-skyttar kommer vara på plats, däribland Stina Lawner. Victor Lindgren kommer delta via videolänk.
Mer info om vår pressträff här

OS-TRUPPEN, SKYTTESPORT

Stefan Nilsson, skeet individuellt och ev mix
Marcus Svensson, skeet individuellt och ev mix