Stefan Nilsson, Marcus Svensson och Henrik Jansson

Sverige producerar världsatleter inom olympiskt lerduveskytte

Sverige fortsätter att utmärka sig i den hårda konkurrensen inom olympiskt lerduveskytte. Ett nyligen bevis på detta är att landet kommer att ha minst tre deltagare i sommarens olympiska trupp som representerar Sverige i Paris-OS.

Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) meddelade på torsdagen den 14 mars att både trapskytten Rickard Levin Andersson och skeetskytten Marcus Svensson officiellt är uttagna i OS-truppen. Tidigare har även skeetskytten Stefan Nilsson fått SOK:s godkännande. Eventuellt kan även en damskytt, Victoria Larsson, kunna ta en plats i truppen. Hon tävlar också i Olympisk skeet och kämpar för närvarande om en av de återstående kvotplatserna. 28-åriga Victoria har under sin karriär vunnit brons på såväl VM som EM men ännu inte lyckats ta sig till något OS.

Stefan Nilsson, från Trelleborg, och Marcus Svensson, från Landskrona, är erfarna tävlande. För Stefan blir Paris-OS hans fjärde raka OS, medan det blir Marcus tredje OS-start. Marcus tog hem silver i Rio 2016, medan Stefan ännu väntar på sin första OS-medalj trots flera starka prestationer, inklusive en sjätteplats i Rio 2016. Stefan har dock andra imponerande meriter, bland annat tre världscup-titlar, guld i Europeiska spelen 2019 och ett EM-guld i mixed teams tillsammans med Victoria Larsson.

Marcus Svenssons silver i OS är hans mest framstående merit, men förra sommaren fick han också med sig ett guld från Europeiska spelen i Polen, där han i finalen visade en imponerande skicklighet i konsten att träffa lerduvor. Det var också detta guld som säkrade hans plats i OS-truppen. Stefan säkrade sin plats på VM 2022, där han tangerade världsrekordet genom att träffa samtliga 125 duvor i grundomgången.

Imponerande prestationer trots landets mindre befolkning och tuffa klimat
Tillsammans med Henrik Jansson har de båda skåningarna även vunnit ett VM-guld i lag 2019. Henrik Jansson är ytterligare en framstående svensk skeetskytt som ofta placerar sig högt i världscuperna och stora mästerskap. Från den yngre generationen kommer 22-åriga Mark Binnermark från Uppsala, som arbetar hårt för att etablera sig som senior i världseliten efter internationella framgångar som junior.

Jonas Edman, som vann OS-guld i 50m gevär (60 skott liggande) i Sydney 2000, är nu förbundschef på Svenska Skyttesportförbundet. Han har följt skeetskyttarnas utveckling på nära håll under det senaste decenniet och betonar Sveriges imponerande prestationer;
– Att Sverige med en förhållandevis liten befolkning och där kalla och mörka vintrar kraftigt begränsar möjligheten för våra aktiva att träna obegränsat ändå, under så många år, producerat lerduveskyttar av världsklass är helt unikt. Speciellt om man beaktar omvärldskonkurrensen som kommer ifrån större delen av världens länder. När det gäller lerduvedisciplinen Skeet är Sverige en stormakt med flera av världens absolut bästa utövare. Vi är stolta och priviligierade över att ha så duktiga aktiva i vår verksamhet, säger han.

I grenen trap är det framförallt Rickard Levin Andersson som har haft internationella framgångar de senaste åren, vilket har fört honom till en välförtjänt OS-biljett. Rickard fick sitt genombrott 2022 då han nådde EM-finalen och säkrade en silvermedalj. Senare vann han brons i Europeiska Spelen. Under världscuptävlingarna har Rickard ofta sällskap av Andreas Norlén, som också har levererat fina resultat. Båda har fått stöd och coachning av Pia Hansen, Sveriges senaste olympiska guldmedaljör i lerduveskytte (i dubbeltrap) från Sydney-OS 2000.

Kan ta tio år att slå sig in i världseliten

Ansvarig ledare för skyttarna är Therese Lundqvist, som är både sportchef på Svenska Skyttesportförbundet och förbundskapten för de olympiska lerduvegrenarna. Även hon har en framgångsrik karriär inom skeetskytte bakom sig, där 7:e platsen i London-OS 2012 sticker ut lite extra. Hon har sin bild av som ligger bakom framgångarna.
– Det är framförallt Individuella insatser, inte bara från skyttarna utan också från våra hemmatränare runt om i landet, som vi har att tacka för de framgångar vi haft. Eftersom vi bor på de breddgrader vi bor har vi byggt upp en tradition i att effektivisera vår träning och ta vara på varje träningstillfälle som ges. Från förbundshåll har vi även under många år arrangerat så kallade värmeläger för våra elitskyttar under vinterhalvåret, berättar Therese Lundqvist.
Hon framhåller även betydelsen av att kunna hålla sin långsiktiga plan.
– Man ska vara medveten om att en elitsatsning, där målet är att etablera sig i den absoluta världstoppen, kan ta uppåt tio år. Det kräver enormt mycket tålamod som träningsdisciplin.

Stefan Nilsson, Marcus Svensson, Henrik Jansson, Rickard Levin Andersson och Victoria Larsson är alla födda i spannet 1986-1995.
Så frågan är om vi bara haft turen att få fram en gyllene generation. Therese ger sin kommentar;
– Det finns helt klart hopp när det gäller återväxten. Vi har ett gäng up'n'coming (utöver Mark Binnermark) som vi tror mycket på, men de har en bit kvar innan de är på våra OS-skyttars nivå. Vi jobbar aktivt med att skapa gynnsamma förutsättningar för dem att kunna ta rygg på våra bästa.

Jonas Edman

Förbundschef Svenska Skyttesportförbundet 08-699 63 74 skyttesport.se