Christian Sternbrink sköt hem sjätte svenska medaljen på skytte-EM

Christian Sternbrink sköt hem sjätte svenska medaljen på skytte-EM

De svenska framgångarna duggar tätt i årets skytte-EM för krutvapen. Idag kom den sjätte medaljen när 19-årige Christian Sternbrink tog hem silvret i juniorernas 50m fripistol. Med 539 poäng var han fyra poäng före trean, Kaminskyy från Ukraina.
På den obligatoriska frågan "hur känns det?" svarar han kort och gott; "Riktigt bra"
Och om vad som möjliggjorde dagens starka prestation säger han;
– God förberedelse och jobbade noga med grunderna och fin avfyrning som gjorde att det blev en bra prestation.

Christian, som till vardags tävlar för Salems Pistolklubb, utanför Södertälje, är relativt ovan vid att skjuta stora internationella mästerskap och dessutom har han bara tävlat i grenen fripistol i knappt ett år.
– Jag är ju hyfsat ny till fripistol men jag fick en raketstart (SM-silver i debuten 2023) och har fortsatt träna därefter. Har jobbat med bra avfyringar och god uppföljning, berättar Christian och tillägger sedan;
– Jag har mest tävlat inom Sverige och åker på så många tävlingar som det går. Men jag tvekar inte på att om jag fortsätter träna flitigt så kommer det fler landslagsuppdrag framöver.

En som gladdes minst lika mycket över Christians EM-silver var Lars Erik Bjuhr, lagledare för de svenska pistoljuniorerna.
– Christian genomförde sin match strålande fint och han sköt som bäst när han hade hög nivå med nervositet. Christian ledde matchen de första 32 skotten, han höll sig sedan på medaljplats hela matchen. Vår andra svenska skytt, Emil Thomsson, sköt också bra och slutade på en 8:e plats med 524 poäng. Båda två hade styrka att direkt efter mindre bra skott komma tillbaka med bra skott, summerar han.