Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem

Vår affär bygger på det cirkulära förhållningssättet

Under rådande Coronaepidemi har beroendet av vår moderna livsstil och konsumtion slagit hårt mot företag som bland annat verkar inom handel, resor och besöksnäring. Samtidigt har finansiella placeringar i hållbara verksamheter klarat börsfallen bättre och vikten av långsiktig planering och samarbete har blivit tydlig.

Grunden i all cirkulär ekonomi är transparens, samarbete och tillit. Som ett av de mest cirkulära bolagen i Sverige kan vi på Svenska Retursystem hjälpa branscher och samhället i stort att bli mer uthålligt och hållbart.

Livsmedelsförsörjningens betydelse har under Coronakrisen blivit tydlig för alla. När rädslan för nedstängning av samhället och dess konsekvenser ökade i början av mars, blev bunkring och tomma hyllor i livsmedelsbutikerna ett faktum. I verkligheten förelåg ingen brist på livsmedel, leveranskedjan klarade bara inte av att leverera i den takt som kunderna handlade och stora matkedjor kämpade samtidigt med en hög sjukfrånvaro hos sin lagerpersonal.

I grunden handlade det om bristande tillit hos konsumenterna i kombination med en ganska självisk syn på att rädda sig själv före andra. Vi har under krisen sett samma mönster upprepa sig när det gäller olika typer av skyddsutrustning. Global och europeisk samordning och förmåga att prioritera resurser där det behövs mest har lyst med sin frånvaro. Samtidigt har vi sett nya samarbeten på det lokala planet som varit helt fantastiska!

I en cirkulär affärsmodell, som i vårt fall bygger på återanvändning av lådor och pallar, är det tre viktiga förhållningsätt som måste vara på plats:
• Transparens
• Samarbete och viljan att dela med sig
• Tillit till att modellen fungerar

Livsmedelsbranschen i Sverige förtjänar att lovordas för sin långsiktighet och sin förmåga att lösa den dagliga uppgiften att få mat på bordet för Sveriges befolkning. Branschen var redan på 90-talet framsynt med att gå samman och fatta beslut om att ställa om från engångemballage till återanvändningsbara lådor och pallar. Alla kunder och användare av branschens retursystem för lådor och pallar har under drygt 20 år som systemet varit i drift tagit ett stort ansvar för att dela på, hantera och returnera dessa lastbärare på ett ansvarsfullt sätt. Idag cirkulerar närmare 20 miljoner lastbärare i våra livsmedelsflöden och under krisen har hela branschen på ett fantastiskt sätt hjälpts åt för att säkerställa en snabb och effektiv retur av tomma emballage så att de kan tvättas och fyllas med livsmedel igen. Alla vet att om vi inte hjälps åt så fungerar det inte. Därmed finns det också en drivkraft i den cirkulära ekonomin att faktiskt ta ansvar och att samarbeta.

Detta hade såklart aldrig fungerat utan ett högt förtroende för vår leveransförmåga. Förtroende kan snabbt raseras. Därför har alla vi som jobbar på Svenska Retursystem våra leveranser som högsta prioritet. Vi drivs av att hela tiden förbättra och att långsiktigt dimensionera, planera och organisera för att år efter år leva upp till vårt uppdrag att effektivisera och miljöanpassa livsmedelsbranschens varuflöden. Lika viktigt är den finansiella uthålligheten som i vår verksamhet handlar ta hand om våra viktigaste tillgångar – våra lastbärare och den pant som våra kunder erlägger för våra lådor och halvpallar. Våra lådor och pallar repareras så länge det går och mals sedan ned för att återanvändas i nya produkter. Pantmedlen placeras i hållbara verksamheter som är lika övertygade som vi, om att det som drivs hållbart också blir det som är lönsamt på lång sikt.

Anna Elgh, vd Svenska Retursystem