Foto: Norsk Osteopatforbund

Nordic Osteopathic Congress 2024

I helgen deltog Svenska Osteopatförbundets ordförande Emmelie Hansen, vice ordförande Anu Maria Kallio samt ledamöterna Olga Vidfar och Ann-Sofie El Dana på Nordic Congress (NOC) i Oslo.

Nordic Osteopathic Congress (NOC) är ett prestigefyllt samarbete inom ramen för Nordic Osteopathic Alliance, där de nordiska nationella osteopatförbunden gemensamt arrangerar denna årliga kongress på rotationsbasis. NOC hade sin början i Oslo 2018 och har sedan dess etablerat sig som en central mötesplats för osteopater i Norden. Med konferenser som följde i Göteborg 2019, Helsingfors 2021 och Köpenhamn 2022, har NOC snabbt byggt upp en stark tradition och ett rykte för att samla de främsta experterna, forskarna och praktikerna inom osteopati.

Syftet med kongressen är att främja kunskapsutbyte, stärka professionella nätverk och inspirera till fortsatt utveckling inom osteopatins fält. Varje år lockar NOC deltagare från hela Norden och även internationellt, vilket skapar en unik plattform för att diskutera de senaste rönen, teknikerna och trenderna inom osteopatisk behandling och forskning.

Det norska osteopatförbundet (NOF) har gjort ett fantastiskt arbete i förberedelserna inför årets Nordic Osteopathic Congress (NOC). Kongressen inleddes med en inspirerande pre-conference-dag på Campus Kristiania på fredagen, där deltagare från hela Norden och olika professionella discipliner samlades. Denna unika mötesplats möjliggjorde ett givande utbyte av kunskap och idéer.

Nordic Osteopathic Congress är, tillsammans med tidningen Nordic Osteopathic Journal, två av de mest betydande årliga projekten som drivs av Nordic Osteopathic Alliance. Dessa initiativ syftar till att sammanföra de nordiska länderna och skapa en gemensam plattform för kunskapsutbyte, forskningsinsatser och professionell utveckling inom osteopati. Kongressen och tidningen fungerar som centrala nav för att stärka och utveckla osteopati i Norden, och bidrar till att befästa alliansens vision om en enad och framgångsrik osteopatisk framtid.

Med ledordet "Stronger together", återspeglades vikten av en gemensam nordisk kraft i arbetet för att stärka osteopatins ställning och framtid. NOC bidrog inte bara till att belysa Norges framsteg utan också till att främja samarbete över nationella gränser för att utveckla professionen på en bredare, nordisk nivå.

På vår nypublicerade hemsida kan ni hålla er uppdaterade om våra konferenser, den engelska utgåvan av NOJ och andra nyheter: The Nordic Osteopathic Alliance (NOA) | Committed to creating a sustainable and unified osteopathic profession

Osteopati är en en manuell hälsoprofession baserad på naturvetenskapliga ämnen som anatomi, fysiologi, neurologi, biomekanik och patologi. Osteopater behandlar smärtor och besvär relaterade till rörelseapparaten.

Svenska Osteopatförbundet (SOF) arbetar för att säkerställa medlemmarnas professionella och politiska intressen. Förbundet, med nästan 400 medlemmar, vill etablera osteopati som en mer tillgänglig, distinkt vårddisciplin i Sverige. Vi arbetar ständigt för att utveckla vår profession för att främja god folkhälsa. Ett av våra huvudfokus är legitimation för osteopater. SOF är medlem i Osteopathy Europe, OE, som representerar 22 nationella osteopatförbund i Europa.