Legitimerade osteopater: En resurs för en hållbar och effektiv vård.

Legitimerade osteopater: En resurs för en hållbar och effektiv vård.

I Sverige lider många människor av muskuloskeletala smärttillstånd, och antalet patienter med denna typ av besvär ökar ständigt.

Samtidigt står vården inför utmaningar med långa vårdköer.

Legitimering av osteopater som yrkesgrupp kan bidra till att lindra trycket på vården, och samtidigt säkerställa patientsäkerheten, genom att ge patienter tillgång till snabbare och effektivare behandling för muskuloskeletala problem.

Osteopati är en en manuell hälsoprofession baserad på naturvetenskapliga ämnen som anatomi, fysiologi, neurologi, biomekanik och patologi. Osteopater behandlar smärtor och besvär relaterade till rörelseapparaten.

Svenska Osteopatförbundet (SOF) arbetar för att säkerställa medlemmarnas professionella och politiska intressen. Förbundet, med nästan 400 medlemmar, vill etablera osteopati som en mer tillgänglig, distinkt vårddisciplin i Sverige. Vi arbetar ständigt för att utveckla vår profession för att främja god folkhälsa. Ett av våra huvudfokus är legitimation för osteopater. SOF är medlem i Osteopathy Europe, OE, som representerar 22 nationella osteopatförbund i Europa.