Lottor bidrar till samhället på olika sätt.

Svenska Lottakåren firar 100 år av stöd till samhällets beredskap

Som frivillig försvarsorganisation och ett av Sveriges största kvinnliga nätverk, har vi under ett sekel spelat en avgörande roll i att stärka landets beredskap, genom att engagera kvinnor som vill göra skillnad i vardag, kris och krig.

Vi är hundratusentals kvinnor som genom åren bidragit med tid och engagemang för att tillsammans bidra till ett säkrare och tryggare samhälle. I Lottakåren har vi hittat en gemenskap och en möjlighet att göra en insats.

Idag, 10 september, firar vi Svenska lottans dag och att det var 100 år sedan vår grundare Tyra Wadner samlade 28 kvinnor och bildade Föreningen Stockholms Landstormskvinnor som sedan bytte namn till Svenska Lottakåren när rörelsen snabbt spred sig över landet.

Genom åren har vi gett kvinnor en möjlighet att engagera sig för vårt lands försvar och i praktiken bidragit till att öka jämställdheten inom Försvarsmakten. Redan under andra världskriget klev vi in i roller man tidigare inte trodde att en kvinna kunde inne. Idag gör unga kvinnor värnplikten på lika villkor som unga män, en utveckling vi lottor har varit med och bidragit till.

Oavsett omvärldsläge har vi bidragit till en stark folkförankring av vårt försvar i nu hundra år. Vi har en stolt historia i ryggen när vi nu blickar framåt för att oförtröttligt fortsätta bidra till säkerhet och trygghet i våra lokalsamhällen, att i vardag, kris och krig stå upp för att fred, demokrati och mänskliga rättigheter är värda att försvara.

Tillsammans är vi Sveriges främsta forum för oss kvinnor som vill bidra till ett säkrare och tryggare samhälle. Det har vi varit i 100 år och kommer fortsätta vara framåt.

Ämnen

Vi är en ideell, allmännyttig och partipolitiskt obunden frivillig försvarsorganisation som ger kvinnor konkreta möjligheter att engagera sig i frågor som rör din och samhällets säkerhet, både nationellt och internationellt.

Våra medlemmar, lottor, ges genom utbildning möjlighet att verka för ett säkrare och tryggare samhälle genom förebyggande arbete i fred och för att göra en insats i samhället under en kris eller i krig. Våra utbildade och övade lottor är frivilliga som bidrar till totalförsvarets beredskap.

Maria Öst

Presskontakt Kommunikatör 072 - 247 48 26

Svenska Lottakåren

Vi engagerar och utbildar kvinnor i alla åldrar för att ta en aktiv roll i samhällets beredskap och totalförsvaret.

Svenska Lottakåren

Magnus Ladulåsgatan 18