Svenska Lottakåren rekryterar förnödenhetsassistenter till Länsstyrelsen Skåne

Svenska Lottakåren rekryterar förnödenhetsassistenter till Länsstyrelsen Skåne

Svenska Lottakåren söker just nu personer till en helt ny roll som förnödenhetsassistent för placering vid Länsstyrelsen Skåne. Personerna kommer var en resurs för länsstyrelsen vid stora samhällsstörningar eller i värsta fall krig. intresserade bjuds in till informationsmöte efter sommaren.

Förnödenhetsassistenten ser till att livsmedel, mat och dricksvatten finns på rätt plats vid rätt tillfälle och kan medverka vid servering av mat. Man är något av en allt-i-allo och stödjer länsstyrelsens stab med enklare uppgifter som behöver lösas. Befattningen är en så kallad frivilligbefattning, det vill säga att man utbildar sig och innehar befattningen vid sidan av ordinarie jobb eller studier.

Svenska Lottakåren genomför utbildningen och det finns inga krav på förkunskaper. Man behöver vara svensk medborgare, mellan 18-65 år, bo i Skåne eller i Blekinge närmast Skåne samt vara medlem i en frivillig försvarsorganisation. Vi söker både kvinnor och män.

Svenska Lottakåren bjuder in intresserade till ett informationsmöten där vi berättar om vad rollen som förnödenhetsassistent innebär, vilka krav som ställs och vad det innebär att vara krigsplacerad vid Länsstyrelsen Skåne.

• Onsdag 28 augusti, Lund, kl: 19.00 - 21.00
  • Torsdag 5 september, Kristianstad, kl: 19.00 - 21.00
  • Tisdag 24 september, Helsingborg, kl: 19.00 - 21.00

Befattningen är ett led i att stärka det civila försvaret i Skåne och ger länsstyrelsen en kompetent resurs att tillgå som förstärkning till ordinarie personal vid stora samhällsstörningar och krig. Svenska Lottakåren utbildar sedan tidigare stabsassistenter, storkökskockar och underrättelseassistenter till Länsstyrelsen Skåne.

Kontakt:
Irene Bjerkemo
Civil kontaktperson Civo Syd
irene.bjerkemo@svenskalottakaren.se

Maria Öst

Presskontakt Kommunikatör 072 - 247 48 26

Svenska Lottakåren

Vi engagerar och utbildar kvinnor i alla åldrar för att ta en aktiv roll i samhällets beredskap och totalförsvaret.

Magnus Ladulåsgatan 18