Välkommen till Läkaruppropet - hur går vi vidare för en mänskligare sjukvård?

Välkommen till Läkaruppropet - hur går vi vidare för en mänskligare sjukvård?

Den produktionsstyrda vården riskerar att sätta läkarnas yrkesetik ur spel. Enligt läkaretiken,
Prioriteringsutredningen och Hälso- och sjukvårdslagen ska människovärde och behov styra prioriteringar inom hälso och sjukvården. I dagens system styr kostnadseffektivitetsprincipen.
De faktiska konsekvenserna av detta visar sig nu.

– "SLS verkar för att läkarens etiska och vetenskapliga utgångspunkter ska vara centrala element i hälso- och sjukvården. När dessa kärnvärden hotas måste vi agera. Att både bredda och fördjupa diskussionen är nödvändigt för att kunna förhålla sig konstruktivt och framåtsträvande. Det är Läkaresällskapets ambition och mötet den 15 oktober är en del i detta arbete”, säger Peter
Friberg, ordförande i Svenska Läkaresällskapet.

– ”Vi vill ha en sjukvård som styrs utifrån patientens behov. En sjukvård där vi får agera utifrån vår professionalitet. Så vi kan ägna oss åt det vi är utbildade för; att vara goda doktorer som tar hand
om patienter på ett kunnigt, etiskt och empatiskt sätt”, fortsätter Lollo Makdessi, en av initiativtagarna till Läkaruppropet och tillsammans med Jakob Brandt moderator för tisdagsdebatten den 15 oktober.

Mötet på Svenska Läkaresällskapet den 15 oktober är en uppföljning av Läkaruppropet som startade den 18 juni 2013 och fick ett mycket stort gensvar i läkarkåren. Det är också en fortsättning på debatten som initierades av Astrid Seeberger den 28 maj 2013 på Läkaresällskapet med fokus på framtiden och alternativa styrsystem.

PROGRAM & MEDVERKANDE den 15/10
- Bakgrund till dagens sjukvårdssystem. Soki Choi, med dr, KI
- Vad kan vi lära oss av England? Hans Rutberg, professor, Linköpings universitet/Kommittén för säker vård
- Värdebaserad vård. Sofia Ernestam, med dr, KI
- Personcentrerad vård, med exempel från verkligheten. Karl Swedberg, seniorprofessor, Göteborgs universitet
- Kvalitetsförbättring och patientsäkerhet i Europa – lärdomar från en jämförande EU-studie.
Boel Andersson Gäre, adj professor, Hälsohögskolan, Jönköping
- Moderatorer:Lollo Makdessi, läkare, Stockholm, och Jakob Brandt, statsvetare, Stockholm

Mer information: Karl Sallin, 0739-80 12 54 eller Annie Melin, 08-440 88 78

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en förbättrad hälso- och sjukvård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.