Sverige försvagas ytterligare som forskarnation

Sverige försvagas ytterligare som forskarnation

Forskningskompetens måste tas tillvara, för patientens bästa
AstraZenecas beslut att lägga ned sin forskningsenhet i Södertälje kommer att innebära långtgående konsekvenser för den medicinska forskningen i Sverige. Viktig kompetens riskerar nu att gå förlorad. Beslutet om nedläggning måste ses mot bakgrund av att de kliniska prövningarna i Sverige har minskat med nästan hälften under en relativt kort period.
Flera studier visar att medicinsk och klinisk forskning inte längre är lika framstående och attraktivt i en internationell jämförelse.
– Det är en starkt oroväckande utveckling. Det som nu sker understryker vikten av politiska initiativ för att Sverige ska kunna återta sin tidigare så starka position inom medicinsk forskning. Förhoppningsvis kan forskning komma högre upp på dagens politiska agenda, säger professor Håkan Billig, ordförande för Svenska Läkaresällskapets forskningsdelegation.
För att ta vara på den kompetens som nu riskerar att försvinna och för att Sverige inte ska ytterligare  tappa tempo som biomedicinsk forskarnation, är det nödvändigt för regeringen att kraftsamla med  bland annat nyinvesteringar i klinisk behandlingsforskning.
Inför den kommande forsknings- och innovationspropositionen som läggs fram senare i höst, finns goda möjligheter för regeringen att visa handlingskraft och inge hopp för framtiden.

Mer information
Håkan Billig, ordförande för Svenska Läkaresällskapets forskningsdelegation: 070-8840976
Peter Friberg, ordförande för Svenska Läkaresällskapet: 070-676 00 13

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en klokare vård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.