Läkarstudenten Lova Widman ska vara med i en forskargrupp via Polishögskolan i Borås och genomföra en kvalitativ studie om polisiär sjukvård för att kartlägga den nationella insatsstyrkans erfarenheter om prehospital sjukvård.

Sommarjobb som forskare tack vare stöd från Svenska Läkaresällskapet

För att uppmuntra blivande läkare att forska har Svenska Läkaresällskapet (SLS) inrättat ett introduktionsstipendium för medicinsk forskning. Stipendiet kan sökas av studenter inom läkarprogrammet som är intresserade av att följa arbetet i en forskargrupp under 1–2 månader under sommaren.

Inför sommaren 2024 har Svenska Läkaresällskapet beviljat 26 läkarstudenter introduktionsstipendium, med ett belopp om 4 000 kronor per vecka (max totalt 32 000 kronor).

– Det är fantastiskt roligt att vi kan stötta läkare under utbildning som är nyfikna på forskning. Detta ger studenterna en god möjlighet att få in en fot i forskningsvärlden och ligger i linje med Svenska Läkaresällskapets ambition om att få fler unga läkare att forska, säger Ola Winqvist, ordförande i SLS delegation för forskning.

En av dem som har beviljats stipendium för "sommarforskning" är Lova Widman som till hösten ska börja termin 10 på läkarprogrammet vid Linköpings universitet.

Lova Widman är med i en forskargrupp via Polishögskolan i Borås som ska genomföra en kvalitativ studie om polisiär sjukvård för att kartlägga den nationella insatsstyrkans erfarenheter om prehospital sjukvård. Med en fortsatt förhöjd terrorhotsnivå och med växande gängvåld så har insatspolisens sjukvårdare blivit en allt viktigare del av det prehospitala maskineriet, men en kartläggning av deras erfarenheter och tankar har ännu inte genomförts i Sverige.

– Det här är ett fantastiskt sommarjobb där jag får möjlighet att grotta ner mig i inte bara en, utan två saker, som jag inte fått nog av i min vanliga läkarutbildning. Jag får möjlighet att både bekanta mig med forskningsvärldens förhållningssätt tillsammans med en engagerad forskningsgrupp, och samtidigt forska djupare i ett högaktuellt ämnesområde som verkligen intresserar mig. Jag är därför övertygad om att det här kommer bli mitt mest givande sommarjobb hittills, säger Lova Widman.

Om SLS introduktionsstipendium
Nästa ansökningsperiod för SLS introduktionsstipendium öppnar den 15 januari 2025. För behörighet krävs att sökande är inskriven på läkarprogrammet och medlem i SLS Kandidat- och underläkarförening. Även handledaren måste vara disputerad och medlem i SLS.

Stipendiet gäller heltid under minst fyra och maximalt åtta veckor och söks av studenten och handledaren gemensamt, och handledaren kan bara söka med en student. Studenten ska i samarbete med handledaren lägga upp en plan för forskningsvistelsen.

Till ansökan bifogas intyg från handledaren om att den forskningsplan/det program som anges i ansökan kommer att följas och att handledaren kommer att vara tillgänglig under den tid som studenten ska "sommarforska".

Handledaren ansvarar för att relevanta etiska tillstånd erhållits/erhålls. Lärosätet som är värd för forskningsvistelsen ansvarar för att stipendiaten är försäkrad under stipendieperioden. Forskningen får inte ingå i examensarbetet.

Stipendiet uppgår till 4 000 kronor per vecka (max totalt 32 000 kr) och utbetalas direkt till studenten. Studenten får inte ha andra inkomstkällor under stipendietiden. Då stipendieperioden är avslutad avlämnas en rapport. Stipendiaterna ska under den efterföljande hösten delta på ett möte på SLS för att kortfattat redovisa erfarenheterna av forskningsvistelsen och diskutera forskning.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens oberoende, vetenskapliga professionsorganisation och arbetar för en förbättrad hälsa och sjukvård i samhället. Mer information hittar du på www.sls.se