Läkaresällskapets etikpris till Astrid Seeberger

Läkaresällskapets etikpris till Astrid Seeberger

– ”Jag är överväldigad och väldigt glad över att få ett så fint pris! Jag vill gärna bidra till att försvara det humanistiska perspektivet inom sjukvården och ser framemot att hålla en prisföreläsning på Medicinska riksstämman samt arrangera en av vårens Tisdagssammankomster med inriktning på etik i sjukvården.”

Astrid Seeberger, universitetslektor,överläkare, författare,Karolinska institutet, får årets Hippokratespris för sin viktiga etiska gärning. Hon har sedan många år på ett tydligt sätt lyft fram betydelsen och värdet av etiska frågor i såväl sjukvårdens vardag somi undervisningen av läkarstudenter. Astrid Seeberger omsätter etik i sitt praktiska arbete på ett utomordentligt sätt och hämtar exempel ur den kliniska vardagen.I sitt författarskap värnar hon särskilt det humanistiska synsättet inom sjukvården.

Hippokratespriset delas ut sedan 2003 av Svenska Läkaresällskapet efter förslag från SLS Delegation för medicinsk etik.Priset, 20 000 kronor och Clarence Blomquist-medaljen i silver, överräcks vid Läkaresällskapets Årshögtid tisdagen den 23 oktober kl 18.00.

Mer information:
Kristina Söderlind Rutberg, tf ordförande Läkaresällskapets Etikdelegation, 0706-20 60 48.

Foto: Sofia Runarsdotter

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en klokare vård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.