Går diabetes att operera bort?

Går diabetes att operera bort?

-Tack för det hedrande beskedet; jag åtar mig med glädje att hålla en föreläsning om min forskning", säger Anders Thorell, när han nås av nyheten att han får årets Lennanderpris, 17 000 kronor, av Svenska Läkaresällskapet.

Anders Thorell har gedigen forskningserfarenhet och stor klinisk verksamhet som omfattar bland annat kirurgisk intervention vid obesitas. Detta är ett ämnesområde som fått allt större fokus inom kirurgin och mängden operationer har ökat nästan lavinartat under de senaste åren. Pristagaren sammanfattar sina erfarenheter i årets Lennanderföredrag som har titeln "Metabola effekter av fetmakirurgi" - går diabetes att operera bort?" och hålls på SLS den 29 april kl 18.00.

Anders Thorell är överläkare på kirurgkliniken vid Ersta sjukhus på 75 procent. De övriga 25 procenten ägnar han åt forskning som chef för forskningsenheten på Ersta sjukhus och professor vid Karolinska institutet, Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus.

Kirurgkliniken vid Ersta sjukhus är volymmässigt ett av de ledande centra inom obesitaskirurgin i Europa. Särskilt intresse har riktats mot t.ex mekanismer bakom effekter av gastric bypass på typ 2 diabetes, betydelsen av preoperativa rutiner för utfall efter operation samt möjligheter att förbättra utfall efter obesitaskirurgi hos unga vuxna (18-25 år) med hjälp av särskilt stödprogram.

Man bedriver också randomiserade studier och studier baserade på nationella kvalitetsregister av gallstenssjukdom, bråckkirurgi samt kirurgisk behandling av gastroesofagel reflux och achalasi.

Om KG Lennanders föreläsningsfond
Den Lennanderska fonden instiftades av professor Karl Gustaf Lennander och hans mor Elsa Lennander 1907 för att genom föreläsningar i kirurgi och vartannat år hygien främja kännedomen om dessa vetenskapers utveckling och tillämpning. Den första föreläsningen hölls 1919.

KG Lennander (1857-1908) studerade, disputerade, bodde och verkade i Uppsala. År 1891 utsågs han till professor i kirurgi och obstetrik i Uppsala. Han publicerade ett stort antal arbeten inom kirurgi och gynekologi. Under åren 1889–1907 ägnade han sig främst åt patologin bakom och terapin av appendicit och peritonit.

Kerstin Nilsson, 070-188 50 34, eller Annie Melin, SLS kansli, 08-440 88 78.