David Ingvars pris till Kaj Blennow, en av Nordens mest framgångsrika neuroforskare

Svenska Läkaresällskapet belönar varje år god medicinsk forskning på olika sätt. David Ingvars pris, 35 000 kronor, tilldelas i år Kaj Blennow, Göteborg.

Kaj Blennow är en av Nordens mest framgångsrika forskare och har under de senaste 20 åren byggt upp en stor forskargrupp fokuserad på att med neurokemiska markörer öka sannolikheten för att patienter med minnessjukdomar ska få korrekt diagnos.

Priserna delas ut vid Läkaresällskapets Årshögtid den 1 november kl 18. Förslag till mottagare av nästa års priser lämnas till SLS senast den 1 mars 2012. Mer information finns på www.sls.se.

Kontakta Malin Wåhlin, malin.wahlin@sls.se, 08-440 88 66, för mer information.

(Foto: Magnus Gotander)