Farliga pommes frites för glutenintoleranta

Nu uppmärksammar Celiakiungdomsförbundet problemet med pommes frites som har friterats i bad innehållande vete.
– Vi är rädda att många av landets restauranger serverar pommes frites till glutenintoleranta som inte är glutenfria. Medlemmar undrar om de kan äta pommes frites eller inte, säger förbundsordförande Sophie Brömster.

Det råder oro bland landets glutenintoleranta om pommes frites som friterats i samma bad med vete är säkert att äta. Då glutenintoleranta är beroende av att all förtäring är glutenfri för att hålla sig friska är det viktigt att rätt information ges. Gällande dessa pommes frites förekommer dock vilseledande eller ingen information alls.

– Det förekommer att medlemmar som beställer glutenfritt får frågan om det går bra med eventuella spår av gluten på pommes frites. Eftersom Livsmedelsverket avråder glutenintoleranta från att äta det som kallas för ”spår av gluten” tycker vi att restauranger inte ska fråga glutenintoleranta om det, säger Sophie Brömster.

Livsmedelsverket har inte analyserat om det kan vara för mycket gluten i pommes frites som friterats i samma olja som panering av vete. Myndigheten uppger att glutenintoleranta inte bör äta pommes frites som fått bitar av vete på sig.

– Vi vill att det säkerställs att restauranger inte serverar dessa farliga pommes frites till glutenintoleranta. Många glutenintoleranta vet inte om att de inte kan äta spår av. Allra helst vill vi att restaurangerna ska ha glutenfri pommes frites så att glutenintoleranta inte blir helt utan, säger Sophie Brömster.

Sophie Brömster, 076 - 845 62 00
Kansliväxel, 08-730 05 60

• Konsumentfrågor

• gluten
  • gluten intolerans
  • glutenallergi
  • glutenfri
  • glutenintolerans
  • glutenintoleranta
  • celiaki

Svenska Celiakiungdomsförbundet (SCUF) är intresseorganisationen och mötesplatsen för över 7500 barn och unga 0-35 år med gluten- och laktosintolerans. SCUF är Sveriges största ungdomsförbund för funktionsnedsatta och medlemmarna är organiserade i sex regioner.

www.scuf.se