Sverige och Kina blir ett i SOC

Det tyskkinesiska samarbetet fungerade välsmort i China Open i juni. Sak samma när tre svenskar slår sig ihop med kineser i dubbeln i SOC? "Roligt och spännande", säger PG.

PG spelar dubbel med världsåttan Yan An, Kristian Karlsson allierar sig med världselvan Fan Zhendong och Jens Lundquist har funnit en ny bordskamrat i världstvåan Xu Xin.
Räkna med att de tre svenskarna kommer att göra allt för att själa en huvudroll i dubbel i Eriksdalshallen.

"Får ta ett snack..."
PG är van vid att ha Jens vid sin sida i de internationella tävlingarna. Nu blir det till att lära sig Yan An.
Har de pratats vid någon gång?
– Nej, det har jag inte gjort, kineserna brukar hålla sig för sig själva när de är ute. Vi får ta ett snack i Stockholm. Men jag ser fram emot det här, självklart.
Din bild av Yan?
– Han är högerhänt, klipper till hårt med sin forehand och är aggressiv. En ung spelare som vill framåt, säger PG.

Japan?
Är ni ute efter segern?
– Det finns många par som konkurrerar, även några av de japanska.
Men de tre svenskkinesiska konstellationerna hamnar förstås i absoluta blickpunkten.
– SOC blir spännande, men närmast riktar jag in mig på German Open i nästa vecka.

PG slog Jens
Formen?
– Jo, den känns bra, svarar PG och tar med sig prestationerna från tisdagsomgången i franska ligan.
Då vann han svenskmötet med Jens Lundquist med 12–10 i femte och avgörande efter 0–2-underläge i set. Därefter föll han mot greken Panagioptis Gionis med samma siffror, 10–12 i skilje.
Chartres slog Angers med 4–1 och Jens hade en afton med marginalerna emot sig. Även mot Gao Ning blev det 10–12 i skilje för honom.

Sverige och Kina i SOC-dubbeln
Kristian Karlsson/Fan Zhendong
Pär Gerell/Yan An
Jens Lundquist/Xu Xin

Så gick samarbetet Tyskland och Kina
China Open
 i Changchun 12-16 juni
Final
Timo Boll/Ma Long, Tyskland/Kina-Dimitrij Ovtcharov/Yan An, Tyskland/Kina 11–13, 11–8, 11–5, 11–6.
Semifinaler
Ovtcharov/Yan An-Yang Zi/Zhan Jian, Singapore 11–7, 7–11, 11–6, 11–5, Boll/Ma Long-Quentin Robinot/Wang Hao, Frankrike/Kina 13–15, 12–14, 11–5, 11–9, 11–9.

SOC, se även www.ittf.com