Suverän laginsats gav 3-0 mot Nordkorea

Suverän laginsats gav 3-0 mot Nordkorea

Kristian Karlsson, som vilade från förmiddagsmatchen, fick förtroendet att inleda för Sverige och ställdes mot Kim Hyok Bong. Kristian inledde trevande, förlorade första set klart och kom under med 2-7 i det andra. Han jobbade ändå på, tog ett steg närmare bordet och fick tryck på Kim och vände till seger 11-8. Tredje gick klart till Kim och det fjärde var jämnt hela vägen. På slutbollarna plockade Kristian fram ett fantastiskt spel och vann med 11-9. Av bara farten spelade Kristian hem även det femte med 11-4.

-  Slutet av fjärde set och hela femte är det bästa jag spelat på länge. Jag började matchen svagt med för många enkla misstag men tog mig närmre bordet vilket gjorde att jag kunde sätta fler attacker i bollduellerna, sa Kristian.

Strålande spel av Jens

Ledning för Sverige med 1-0 och Jens Lundquist mot Kim Nam Chol. Jens visade upp ett lika bra spel som i förmiddagsmatchen mot Sydkorea. Den oerhört snabbe Nordkoreanen fick tillbaka det mesta men Jens vann ändå många av de längre duellerna och kunde styra med sin forehandattack.

-  Jag spelar riktigt bra, har en bra känsla och sätter mina attacker. Det är bara att försöka hålla i och fortsätta på samma sätt framöver, sa Jens.

De två inledande seten gick åt varsitt håll och i tredje hade Jens två setbollar vid 10-8. Det blev 10-10 men Jens kunde avgöra med en vinklad backhandblockering långt ut i den vänsterhänte Nordkoreanens forehand. I fjärde set dominerade Jens och vann övertygande med 11-6.

Chans på 3-0 och åttondelsfinal

Pär Gerell gick in i tredje matchen med vetskapen om att en svensk seger med 3-0 skulle kunna innebära att laget inte behövde vinna mot Vitryssland i sista matchen för att ta sig till åttondelsfinal.

-  Jag har spelat med handbromsen i hela dagen och har inte fått det att stämma men den här matchen skulle jag bara vinna ändå, sa PG.

Det såg spänt ut för PG som inledde trevande med alldeles för många misstag. Efter att ha förlorat första set lyckades han ändå ta de två följande. I fjärde kom han under direkt och förlorade med 5-11. I det avgörande setet gick PG från 3-3 till 10-3 efter att ha spelat klart bättre än tidigare. Men Nordkoreanen gav inte upp. Han tog tre raka till 6-10 och då tog PG time out. Efter taktiksnacket tappade PG ytterligare två poäng innan han kunde avgöra på sin femte matchboll och tysta de Nordkoreanska fansen på läktarna.

-  Vilken laginsats av grabbarna, alla krigar på bra även när inte spelet stämmer och ger sig själva chansen att komma tillbaka från underlägen. Det finns inga enkla matcher på ett VM så man måste göra jobbet hela tiden och det gör vi verkligen, berömde coachen Peter Sartz.

Sverige - Nordkorea 3-0Kristian Karlsson - Kim Hyok Bong 3-11, 11-8, 5-11, 11-9, 11-9Jens Lundquist - Kim Nam Chol 7-11, 11-7, 12-10, 11-6Pär Gerell - Choe II 6-11, 11-9, 11-7, 5-11, 11-8Segern kan räcka till åttondelsfinal
Att de svenska herrarna inte tappade någon singelmatch kan innebära att laget bara behöver vinna en singelmatch mot Vitryssland i sista matchen för att vara klara för åttondelsfinal. Detta förutsatt att Sydkorea vinner över Nordkorea. Sista omgången i gruppen spelas torsdag 16.30 lokal tid (9.30 svensk tid)