Pingisligan by STIGA Herrar inleds under tisdagen

Pingisligan by STIGA Herrar inleds under tisdagen

Ett överlägset Eslöv med Truls Möregårdh och Tom Jarvis i spetsen kunde under fjolårets säsong plocka hem ett ytterligare guld för den skånska klubben. Frågan är om Söderhamn kan upprepa samma bedrift som för två år sedan, eller om någon annan klubb kommer att kunna utmana Eslöv?

På tisdagen 10 september inleds den första omgången av årets Pingisligan by STIGA Herrar. Vi får se Spårvägens BTK ta emot Munkedals BTK samt BTK Kävlinge ta emot Söderhamns UIF.

Eslöv kliver in i säsongen 2024/2025 som favorit av samtliga lag i serien. En press som de är vana vid och ska försöka axla.

– Det är många bra lag men jag tycker att vi är favoriter och vi ska försöka hantera det. Det är bara trevligt att vara det, säger lagledaren, Peter “Pidde” Andersson.

Utmanaren till guldet stavas främst Söderhamns UIF, med Viktor Brodd som drar ett stort lass. Laget lyckades föregående säsong inte rå på Eslöv.

– Det gäller att kunna matcha våra bästa spelare mot dem när det drar ihop sig. Känslan är att vi är det laget som lägger mest tid i dubbel, det är en jäkla fördel i jämna matcher, säger Peter Blomquist.

BTK Rekord siktar på en final

Rekord kliver in i säsongen med ett oförändrat lag. Helsingborgsklubben slutade föregående säsong på en tredjeplats i grundserien och har nu mersmak. Detta med tanken och siktet på ett slutspel och möjlig finalplats.

– Det blir tredje året som vi har samma lag. Det ger en stabilitet, trygghet samt rutiner som man vet fungerar. Utmaningen blir nu att göra förändringar som gör spelarna ännu bättre. Justera de som funkar bra till bättre, säger Arvid Sunesson.

Spårvägen, som även de knep en bronspeng mot mångas förvåning, förutom tränaren Markus Gustafsson själv, vill nu nå liknande höjder. Ingen spelare lämnar laget men tillkommer gör Sebastian Loso som tidigare tävlat för klubben.

– Loso är en säker spelare med bra försvar. Han har en väldigt bra kapacitet så det blir spännande att se honom i år, säger Markus Gustafsson.

Nykomlingarna vill hålla sig kvar

Falkenbergs BTK har tagit klivet upp i Pingisligan ytterligare en gång efter en jämn kamp mot Västers BTK under fjolåret. Nu vill man hålla sig kvar i Pingisligan och det med bland annat tre danskar i laget.

– Målsättning är att hålla oss kvar. Har vi tur i rätt tid och matcher så kanske man kan hoppas på en slutspelsplats, säger Micael Godtman.

Två lag som satsar på ett yngre lag

Halmstad BTK och BTK Kävlinge har en sak gemensamt inför årets start av Pingisligan då de båda lagen väljer att ta in yngre spelare. För Halmstads del tar Isak Alfredsson steget upp i högsta serien samtidigt som de värvar in en lovande junior från Nederländerna vid namn Gabrielius Camara.

– Det blir en mix mellan två rutinerade och två yngre. Yannick Vostes är ny från Kävlinge och sedan är Simon Arvidsson kvar. Camara och Alfredsson är två nya kort som vi ska utveckla under säsongen, säger Fredrik “Figge” Håkansson.

Kävlinge fortsätter på det utländska spåret där spelare från Polen, England och Ungern är nya i laget.

– Målsättning är att gå till slutspel, det var väldigt nära förra säsongen. Vi satsar på ett yngre lag nu med nya spelare i truppen i form av David McBeath från England, Artur Grela som är från Polen, och Akos Kishegye från Ungern, säger lagets mångårige lagledare Bengt Israelsson.

Munkedals BTK som hade en tuff start föregående säsong med fem raka förluster missade slutspelet. Ett resultat som man inte var nöjda med. Nu hoppas klubben kunna studsa tillbaka.

– Jag hoppas att Yeh Chih Wei från Taiwan kommer att kunna spela 6-7 matcher under säsongen för oss. Han blir en viktig spelare för oss. Vi har ju som vanligt en målsättning att nå slutspel, säger Benny Johansson.