Ledning men förlust mot Sydkorea

Ledning men förlust mot Sydkorea

Ledning med 2-1 i matcher men förlust med 2-3. Det blev utfallet i Sveriges match mot Sydkorea i bordtennis-VM i Tokyo.

Jens Lundquist gav Sverige ledningen genom att slå Cho Eonrae, rankad 20 i världen, med 3-1 i set. Jens gjorde i stort sett en felfri match med aggressivt spel och bra returer. Han vann också de långa bollduellerna.

I den andra matchen inledde Pär Gerell bra mot defensivspelaren Joo Saehyuk, rankad 19 i världen, och vann första set. Andra rann iväg snabbt men sedan startade PG bra i tredje och ryckte åt sig en ledning till 5-1 men kunde inte förvalta ledningen utan förlorade setet och sedan även det fjärde.

-  Tredje setet vid 1-1 visar sig ofta avgörande. PG har ledningen där och tar han det setet så har vi ordentlig press på dem, analyserade coachen Peter Sartz.

Flygande start för Jon

Jon Persson fick förtroendet att spela tredjesingeln och som han gjorde det. Han rivstartade i första set mot 15-rankade Kim Minseok och gick upp till 7-0 och setseger 11-5.

-  Jag har känt att formen är bra och att jag skulle kunna bli farlig om jag fick chansen. Det började bra, jag kände mig inte så nervös och fick sätta de bollar jag gick för i början, sa Jon.

I andra set kom fler misstag från Jon och det blev återigen det tredje setet som avgjorde. Jon vände underläge 4-8 till 11-9 och gick sedan ut och spelade fantastiskt i fjärde set, 11-6 och Jons bästa seger någonsin var ett faktum.

-  Det måste vara en av mina bästa matcher någonsin, i alla fall är det den bästa spelare jag slagit men det känns såklart tungt ändå eftersom vi förlorar lagmatchen, sa Jon.

Joo Saehyuk gav inte Jens någon chans utan tog kommandot direkt i den fjärde matchen. Jens kom inte till ledning i något set och Joo kunde spela avslappnat och säkert.

Avgörandet på Gerell

Allt skulle avgöras i den sista matchen och det blev tätt och jämnt. Cho började bäst, vann första och tog ledningen även i andra set men PG lyckades vända och utjämna till 1-1. Tredje set gick Cho ifrån men PG var nästan ikapp vid 9-10 men förlorade, 9-11. PG hade svårt att vända försvar till attack när Cho kom på först. I fjärde set gick PG upp till 7-5 men kunde inte utnyttja ledningen, fem raka för Cho och lagmatchen var förlorad.

Sverige – Sydkorea 2-3

Jens Lundquist – Cho Eonrae 11-6, 6-11, 11-5, 11-8

Pär Gerell – Joo Saehyuk 11-6, 4-11, 8-11, 6-11

Jon Persson – Kim Minseok 11-5, 5-11, 11-9, 11-6

Jens Lundquist - Joo Saehyuk 6-11, 6-11, 8-11

Pär Gerell – Cho Eonrae 8-11, 11-9, 9-11, 7-11

Två vinster krävsDet svenska laget måste snabbt slicka såren och ladda om. Ny match mot Nordkorea 16.30 lokal tid (09.30 svensk tid). Seger där och även i den avslutande matchen mot Vitryssland är ett måste om herrlaget ska spela vidare om topplaceringarna i VM.