Lag-VM 2018 till Halmstad

Så kom då internationella bordtennisförbundets beslut på AGM, general meeting: Kuala Lumpur tilldelas VM i lag 2016 och Halmstad blir arrangör för samma mästerskap 2018.

Svenska Bordtennisförbundets ordförande Petra Sörling, tillika i ITTF:s inre krets, säger:
– Vi tog tidigt kontakt med Kuala Lumpur för att höra om de kunde tänka sig att flytta sin kandidatur två år. Men det var de inte intresserade av på grund av att malaysiska regeringen endast lovat ekonomiskt stöd till mästerskapen 2016.
I nära dialog med ITTF kom parterna fram till en annorlunda lösning som kan kallas win-win situation.
Sverige och Halmstad skulle kunna få VM 2018 om ITTF-mötet accepterade en sådan lösning, vilket det gjorde.
I potten låg också möjligheten att få arrangera World Team Cup 2015. Men den tävlingen beslutar ITTF:s styrelse om vid sitt nästa möte.