Förlust i åttondelsfinalen för Matilda Ekholm

Förlust i åttondelsfinalen för Matilda Ekholm

Lägen fanns i de inledande seten men Matilda Ekholm kunde dessvärre inte ta vara på dem och det blev förlust med 0-4 i åttondelsfinalen mot Mu Zi, Kina.

- Jag hade inte samma flyt i spelet idag som tidigare under turneringen men är nöjd med att jag gjorde jobbet ordentligt ändå. Jag har ju mina chanser i både första och andra setet, sa Matilda.

Matilda inledde inte lika självklart som i gårdagens match utan hade några enklare missar i början. Men vid ställningen 3-9 i första set hade hon en riktigt bra period med bra serve- och returspel vilket bäddade för lägen att attackera. Vid 7-10 tog hon tre raka poäng till 10-10.

- Då gör hon en halvlång serve som jag får bra läge på men reser mig upp lite för mycket och får inte riktigt grepp om bollen med min backhand och drog den nät ut. Det var helt rätt att attackera men jag måste ju sätta den också, sa Matilda.

Mu Zi tog även nästa poäng och setet med 10-12. Men Matilda hade ändå hittat spelet under andra halvan av det första setet och fortsatte likadant i det andra. Efter mycket bra spel gick hon fram till ledning 7-3 och skaffade sig en setboll vid 10-9 och ytterligare en vid 11-10 men Mu Zi räddade båda och tog även det andra setet med minsta möjliga marginal, 11-13.

- Klart att jag behöver något av de två första seten eller gärna båda för att sätta press på henne. Samtidigt gjorde hon några bra saker när det var jämnt vilket gjorde det svårt för mig att hålla undan för hennes attacker, sa Matilda.

”Borde ha stannat i mitt spel”

Två tunga jämna setförluster för Matilda som kom fel in i de följande två seten. I det tredje blev det underläge 1-6 och förlust 5-11 och i det fjärde ännu en dålig start, 1-7 som blev till 3-11.

- Efter att ha tappat de två första seten började jag spela för svårt och för hårt. Att spela med högt tempo passar inte mig utan det passar henne så jag borde ha vågat stanna kvar i mitt eget spel med variation i skruv, tempo och placering, sa Matilda.

Coachen Anders Johansson höll med och tyckte också att Matilda hade lite lägre anspänning än tidigare matcher vilket han ansåg påverkade noggrannheten i spelet.

- Matilda hade en bra period från 3-9 i första set till 7-3 i andra. Hon hade behövt ligga på den nivån under hela matchen för när hon hade kvalitet i det hon gjorde så hade Mu Zi svårt att svara. Där kändes det verkligen som att vi hade henne.

Matildas matcher i VM

Damsingel

Åttondelsfinal Matilda Ekholm - Mu Zi, Kina 10-12, 11-13, 5-11, 3-11

3:e omg Matilda Ekholm - Margaryta Pesotska, Ukraina 16-14, 11-5, 13-11, 5-11, 11-9