Linda Bergström in action på EM i München

Damernas VM-trupp

Den svenska mästerskapstruppen för damer till Världsmästerskapen i Chengdu, Kina, är nu uttagen. VM spelas 30 september till 9 oktober och är en lagtävling.

Efter ett nyss avslutat Europamästerskap där Sverige vann ett guld och tre bronsmedaljer har det nu blivit dags att för förbundskapten Tobias Bergman att ta ut sin trupp till det kommande världsmästerskapet.

DAMER (världsranking inom parantes):
Linda Bergström (47)
Stina Källberg (61)
Filippa Bergand (203)
Matilda Hansson (278)

Reserv: Rebecca Muskantor (255)

Förbundskapten Tobias Bergman om truppen:
- Truppen består av tre fjärdedelar samma trupp som till det nyss avslutade EM; Det är samma grund. Det var väldigt jämnt om platserna till EM och samma sak nu och den här gången balanserade det över till Matilda (Hansson) om fjärdeplatsen. Vi har en ganska stor bruttotrupp av spelare som står och knackar på dörren för att få vara med i dessa mästerskap och de spelarna visar att de vill vara med vilken ger en hälsosam konkurrenssituation, säger Tobias Bergman.

- Målsättningen är svår att sätta resultatmässigt ännu då det inte finns någon lottning ännu. Jag uppfattar dock att hela truppen känner att de ska göra ännu bättre från sig på VM än vad vi nu gjorde på EM där vi hade bra stunder men där helheten kan förbättras, så det får bli målet, avslutar Bergman.

Herrarnas trupp kommer förbundskapten Jörgen Persson att ta ut vid ett senare tillfälle.

Tobias Bergman ger Filippa Bergand god råd under EM i München.

Foto: Manfred Schillings