Mattias Falck foto: svt

Årets Prestation till Mattias Falck!

Under dagens Idrottsgala i Globen, Stockholm, delade Svenska Idrottsakademien ut en rad priser i sex olika kategorier. Mattias Falck var nominerad till Årets Prestation som han också vann. Det är första gången en bordtennisspelare vinner priset.

I konkurrens med Angelica Bengtsson, friidrott, Stina Nilsson, längdskidor och Hanna Öberg, skidskytte och i konkurrens med brutna stavar och VM-guld var det alltså bordtennisens Mattias Falck som tog hem priset som aldrig tidigare vunnits av en bordtennispelare.

Under sitt tacktal sa Mattias följande:
– Wow! Tack så hemskt mycket. Jag är väldigt glad och tacksam över att vinna det här priset. Jag tycker att alla nominerade gjort fantastiska prestationer. Jag är också glad över att pingisen fått mer uppmärksamhet och synts lite mer efter min prestation. Sen vill jag passa på att tacka mina coacher som har hjälpt mig genom alla år, alla som finns runt om kring mig som hjälpt mig att prestera på topp. Ett stort tack också till min fru som alltid funnits där vid min sida och alltid stöttat mig i med- och motgång och så klart även till min lilla dotter och mina nära och kära. Tusen tack allihopa.

Bara några minuter efter prisutdelningens slut fick vi följande kommentar från en lycklig Mattias:
– Jag är väldigt glad och väldigt hedrad. Detta är väldigt kul för bordtennisen också. Det var hård konkurrens och alla nominerade har gjort fantastiska prestationer så det var överraskande och verkligen inte något jag förväntat mig.

Motiveringen löd enligt följande:
”Mattias Falck lyckades med det omöjliga att bryta kinas totala dominans i bordtennissporten och ta sig till final och VM-silver. Sveriges första medalj i VM i bordtennis på två decennier.”

Priset har delats ut sedan år 2000 och följande personer har tidigare vunnit:

Ludmilla Engquist, friidrott
Lars Frölander, simning