Några av ambassadörerna för svensk primörhonung: Sofia B Olsson, Titti Qvarnström, Stefan Eriksson, Frida Nilsson, Paul Svensson och Maria Printz.

Årets ambassadörer för svensk primörhonung – Sveriges flytande guld!

Detta år ställer en rad gastronomiska ambassadörer upp och lyfter den första honungen tillsammans med lokala biodlare under Primörhonungs-släppet strax före midsommar.

Primörhonung kallas den första honungen som skördas på våren, försommaren och runt midsommar. Den är gyllengul, lätt och flytande och passar perfekt till andra försommarprimörer som hallon och jordgubbar. Genom att primörhonungen vare sig lagrats, rörts eller värmts upplever många den som speciellt smakintensiv och blommig.

Med Primörhonungs-släppet vill Sveriges biodlare visa att försommarens första honung är lika attraktiv, festlig och unik som den första potatisen, sparrisen och jordgubbarna eller Beaujolais Nouveau för fransmännen.

Begreppet primörhonung lanserades 2016 av Svenska Bin som satsar på att göra primörhonungen och tiden strax före midsommar till en viktig säsongspremiär.

Ambassadörer för svensk primörhonung 2024:

Sofia B Olsson, VRÅ, Clarion Hotel Post Göteborg

Paul Svensson, Rosendals Trädgård, Stockholm

Titti Qvarnström, Kullabergs vingård, Nyhamnsläge

Frida Nilsson, ESS Group

Stefan Eriksson, Brutalisten, Stockholm

Anna K Sjögren, Stenugnsbageriet Olof, Borgholm

Maria Printz, Stora Lundby Gård, Selaön, Sörmland

Victor Schack, restaurang Kalcium, St Olof

Lisen Sundgren, Life by Lisen

Biodlare som levererar primörhonung till våra ambassadörer:

Ingrid Evaldsson, Gyllene Biet, Hemsjö, Alingsås

Jonas Berndtsson, Rosenhult fruktodling, Förslöv

Marie Backman, Maries Bihantverk, Malmö

Maj Östberg Rundquist, Åkersberga

Lina Norsell, Linas & Binas, Sillaröd, Österlen

Viktoria Bassani, Söderslätt

Birgitta Augusteson, Stavtorps gårdsbutik, Malmköping

Gustaf & Linnea,
Gotland

Gunilla Kinley, Nydala Honung, Öland

Här kan du smaka och köpa primörhonung:

Butik Rot, Stockholm

Stenugnsbageriet Olof, Borgholm

Boarps grönsakshall, Båstad

Petersborgs gårdsbutik, Saluhallen Lund

Gyllene Biet, Hemsjö, Alingsås

Stavtorps gårdsbutik, Malmköping

Gustaf & Linnea, hamnen Katthammarsvik

Honungsboden, Åkersberga

Linas & Binas, Sillaröd

Annedals gård, Söderslätt

Honungsriket.se

---------------------------------------

Varför har vi inte färsk och flytande honung året om i Sverige?
Hur olika honungars konsistens utvecklas beror dels på vilka sockerarter det finns i den nektar honungen är gjord av, och dels hur den behandlas medan den stelnar. En hög andel fruktos i nektarn ger en honung som håller sig flytande länge, medan hög andel glukos ger en fastare honung. All honung är flytande när den skördas ur bikupan.

Bina invintrar redan i augusti, september och håller sig sedan i kupan tills värmen kommer på våren. Då samlar de den nektar och pollen som finns: sälg, hassel, maskros och olika blommande lökväxter. I juni samlar de bland annat från försommarens ängsblommor, raps och klöver.

Honung är alltid flytande vid skörd
Honungen håller sig oftast flytande i några veckor och kristalliseras sedan naturligt. Vill man behålla den flytande konsistensen längre kan man frysa honungen. Den honung som finns i butik under hela året är oftast ympad eller rörd för att behålla sin finkorniga och smidiga konsistens.

Se filmen om Primörhonung