Nya böcker från Svensk Byggtjänst: ABK 09 samt tre referensverk

Nya böcker från Svensk Byggtjänst: ABK 09 samt tre referensverk

Nu har den efterlängtade reviderade versionen av ABK (Allmänna Bestämmelser för konsultuppdrag inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet) – ABK 09 kommit. Den ersätter ABK 96 och är för konsultuppdrag vad AB 04 och ABT 06 är för entreprenader inom byggsektorn. I dess kölvatten kommer också tre böcker som kommenterar ABK 09 utifrån olika synvinklar och utgångspunkter. De tre referensböckerna innehåller sökregister och översättningstabeller mellan ABK 96 och ABK 09.

ABK 09 kan användas inom alla teknikområden, från inledande skeden på idéstadiet till avslutande detaljprojektering under utförandeskedet. Bestämmelserna kan även användas vid andra typer av konsultuppdrag, exempelvis olika slag av utredningar, projektledning, byggledning och besiktning.

I likhet med AB och ABT är ABK utformad av BKK, Byggandets Kontraktskommitté.

I BBK:s styrelse ingår representanter för branschorganisationer på beställarsidan liksom för utförarföretagens organisationer. De allmänna bestämmelserna har alltså en bred branschförankring.

Anpassning till AB 04 och ABT 06

För att underlätta användningen av dokumentet och så långt möjligt skapa enhetlighet bland standardavtalen har ABK 09 anpassats till den struktur som används för motsvarande dokument inom entreprenadområdet, AB 04 och ABT 06. Bland de områden som särskilt uppmärksammats under revideringsarbetet kan nämnas ansvarsfrågorna samt frågor avseende nyttjanderätten till uppdragsresultatet, där ökad tydlighet har eftersträvats.

Viktiga nyheter i ABK 09

Konsultens skadeståndsansvar är i princip detsamma som tidigare, men det formuleras någon annorlunda än i ABK 96. Där talades om ”vårdslöshet eller försummelse”. I ABK 09 används ordet ”vårdslöshet”, men i förordet sägs att avsikten inte är att detta ska innebära någon förändring i sak.

I ABK 96 fanns en bestämmelse om konsultens skyldighet att arkivera uppdragsresultatet. Den bestämmelsen har tagits bort i ABK 09. I stället får beställaren en kopieringsrätt.

ABK 09 bygger på en strävan efter rimlig balans mellan rättigheter och skyldigheter som syftar till en ekonomiskt optimal riskfördelning mellan parterna. Ändringar av dessa bestämmelser ska därför enligt BKK undvikas.

Tre referensverk

För att tillmötesgå olika behov att tillägna sig ABK 09 ger Svensk Byggtjänst samtidigt ut tre olika referensverk som alla har olika omfattning och nivåer av fördjupning.  Alla författarna är välkända i byggsektorn.

1. ABC om ABK 09

"ABC om ABK 09" är en behändig bok i fickformat. Den är lämplig för den som är van att handla upp enligt ABK 96 och snabbt vill ta till sig nyheterna i ABK 09. Boken beskriver på ett lättillgängligt och koncentrerat sätt främst nyheterna i ABK och konsekvenserna av dessa men kommenterar även andra paragrafer och gör jämförelser med ABK 96.

En orientering ges också om konsultansvarsförsäkring och handläggning av konsultansvarsskador. Texten i boken är pedagogiskt uppdelad för den som har ganska bråttom eller mycket bråttom. En bakgrund och historik till ABK finns med för den som vill veta mer.

Advokat Lars-Otto Liman har bland annat drivit egen verksamhet som jurist med inriktning på entreprenad- och konsultfrågor. Han är författare till flera böcker som givits ut av Svensk Byggtjänst, senast Entreprenad- och konsulträtt som utkommit i åtta utgåvor.

Lars Lundenmark har under större delen av sitt yrkesliv varit verksam som juridisk rådgivare på olika konsultorganisationer, senast hos STD Svensk Teknik och Design. Han har representerat konsulterna vid de förhandlingar som lett fram till ABK 09. Lars Lundenmark är även medförfattare till Boken om ABK, se nedan.

2. Kommentarer till AB 04, ABT 06 och ABK 09

Kommentarer till AB 04, ABT 06 och ABK 09 är en utökning av en tidigare bok som behandlade AB 04 och ABT 06. Denna bok har i samband med omtryck kompletterats med kommentarer till ABK 09 och boken omfattar därför nu kommentarer till de tre viktigaste regelverken för allmänna bestämmelser. Boken i sina tidigare utgåvor är väl känd som kurslitteratur. I boken återges bestämmelsetexten paragraf för paragraf och i anslutning till detta ger författaren sina kommentarer. I boken kommenteras också NKF och NKL 07. Boken vänder sig speciellt till tekniker, ekonomer och andra som saknar särskild juridisk utbildning.

Entreprenadjuristen Stig Hedberg har i mer än 20 år varit förbundsjurist i en branschorganisation för vvs-företag. Han driver sedan drygt 15 år i eget konsultföretag omfattande verksamhet som lärare i entreprenadjuridik.

3. Boken om ABK

Boken om ABK är en mer omfattande skrift. ABK 09 är den femte generationen av ABK-bestämmelser. Denna bok sätter in ABK i det historiska sammanhanget och förklarar varför det står som det står och varför det blev så. Tiden före 1966 beskrivs kortfattat, men själva tillblivelsen av ABK och de olika utgåvorna beskrivs utförligt. Utförligt behandlas också de huvudfrågor som präglat de olika utgåvorna sedan 1966: ersättningsformer, konsultansvar samt frågor kring upphovs- och nyttjanderätt.

Ett kapitel i boken ägnas åt en jämförelse med motsvarande regler i Danmark, Norge och Finland. Boken syftar till att ge ett praktiskt verksamhetsperspektiv och skall ge stöd och vägledning när individuella uppdragsvillkor ska överenskommas och när standardavtalet skall tolkas. Boken återger hela ABK 09 som bilaga.

Boken om ABK utkommer c:a 22 mars.

Staffan Carenholm är pol mag och förbundsdirektör i Sveriges Arkitekter. Han har under fyra decennier skrivit om, och givit utbildningar i ABK-relaterade frågor.

För mer information kontakta informationsansvarig Jörgen Hallström, 070-644 69 03, jorgen.hallstrom@byggtjanst.se eller Jonas Sjögren, produktansvarig litteratur, 08-457 10 00, jonas.sjogren@byggtjanst.se.

Högupplösta omslagsbilder finns på www.byggtjanst.se, välj Pressrum och sedan Bildbank.

Besöksadress: Norrtullsgatan 6