Ny undersökning från Svensk Byggtjänst: ”Fyra av fem bostadsbyggare väljer att bygga billigt och kortsiktigt”

Endast 20 procent av landets största bostadsbyggare tar stor hänsyn till livscykelkostnaden när de bygger nytt, enligt en ny undersökning från Svensk byggtjänst.

-Detta innebär att fyra av fem bostadsbyggare lägger för liten vikt vid livscykelperspektivet. Istället fokuserar de på en så låg produktionskostnad som möjligt. Att detta leder till högre driftskostnader och problem i brukarfasen blundar man för, säger Erik Hellqvist, vd på Svensk Byggtjänst.

-Undersökningen, som vi genomfört i samarbete med Industrifakta, pekar på ett allvarligt glapp mellan byggproduktionen och förvaltningsfasen då det gäller flerbostadshus. Produktionen borde syfta till att skapa bostäder som långsiktigt låga driftskostnader, hög boendekvalitet och låg miljöpåverkan. Men som det ser ut idag är målet får produktionsfasen allt för ofta ensidig prispress, menar Erik Hellqvist.

80 av de största bostadsbyggarna

-Undersökningen baseras främst på omfattande intervjuer med 80 av de största byggherrarna inom flerfamiljsbostäder. Tillsammans står det för ungefär 90 procent av bostadsbyggandet i Sverige. Här finns allmännyttiga bostadsbolag, kooperativa byggherrar, privata hyresbolag och byggföretag som producerar bostadsrätter i egen regi. I undersökningen ingår dessutom ingår kompletterande intervjuer med 20 av de ledande teknikkonsulterna och arkitektföretagen, berättar Erik Hellqvist.

Intervjuerna har genomförts kring årsskiftet 2009/2010 och materialet har sedan under våren sammanställts och kompletterats med bland annat statistik från SCB.

Kortsiktig kalkyl styr

I undersökningen anger 73 procent av de tillfrågade byggherrarna uppger att den vanligaste orsaken till att man håller nere investeringskostnaderna vid nyproduktion av flerfamiljshus, är svårigheter att få ihop den kortsiktiga kalkylen.

Undersökningen visar också att privata byggherrar inom bostäder är något mindre benägna att ta hänsyn till livscykelkostnaden än offentliga och kooperativa byggherrar.

Det framgår även att energisystem är det område där byggherrarna främst är beredda att acceptera högre produktionskostnader. Inom områden som balkonger, snickerier, grönytor, teknisk säkerhet och hissar är acceptansen för högre produktionskostnader lägst.

Undersökningen har sammanfattats och kommenterats i rapporten ”Glappet mellan produktion och förvaltning av bostäder”.

”Borde vara 100 procent”

-Om man delar upp bostadshuset i olika byggnadsdelar och funktioner finns det trots allt vissa områden där det finns en större vilja att acceptera en högre kostnad för att få en lägre livscykelkostnad. Värmeåtervinning toppar listan – 36 procent av de tillfrågade byggherrarna säger sig ta stor hänsyn till detta område vid nyproduktion av bostäder, säger Erik Hellqvist.

-På grund av regler och starka marknadskrav kring energieffektivisering tvingas byggherrarna ta större hänsyn till detta område. Men egentligen borde det ju inte vara 36 procent utan 100 procent som tar stor hänsyn till värmeåtervinning när man bygger nya bostäder, säger Rolf Persson, vd på Industrifakta och huvudansvarig för den nya undersökningen.

-Det finns också en risk i att man till förmån för energifrågorna lägger ännu mindre pengar på andra byggnadsdelar och system i husen.

”Krävs effektivare produktion”

Erik Hellqvist menar att rapporten pekar på hur viktigt det är att effektivisera byggprocessen fram till färdigställd byggnad.

-Det är fokuseringen på produktionskalkylen som gör att man inte bryr sig om livscykelkostnaden i tillräcklig omfattning. Kan vi få en effektivare och billigare produktionsprocess, utan att tumma på kvaliteten, så frigör vi pengar till att fördjupa oss i hur det färdiga huset ska bli bättre och billigare i drift.  Vi får råd med bättre byggnadsdelar och system.

Undersökningen visar att det ändå finns ett tydligt medvetande och ett ökat tryck vad gäller livscykelkostnaderna i bostadsbranschen. Hela 83 procent av de tillfrågade byggherrarna menar att de ser tecken på att livscykelkostnaderna håller på att få ökad betydelse när de bygger nya bostäder.

Standardisering och BIM

Och byggherrar pekar tydligt på vad de tror kan leda till en effektivare produktionsprocess. Nämligen mer standardiserade konstruktioner och planlösningar (59 procent av de tillfrågade) samt effektivare planering och samordning med till exempel BIM, Building Information Modeling, (48 procent).

För att minska risken för byggfel och byggskador tror de flesta byggherrarna på fler löpande kontroller (66 procent) samt ökade krav på konsulternas kompetens (49 procent)

Intervjuerna med arkitekter och teknikkonsulter pekar till stor del på samma lösningar. Eftersom endast 20 ledande arkitektföretag /teknikkonsulter intervjuats ska detta material tolkas med försiktighet. Men en tydlig åsikt i denna grupp var att byggherrarna har låg kompetens då det gäller livscykelkostnader, och att denna måste utvecklas för att man ska kunna överbrygga glappet mellan produktion och förvaltning i byggprocessen.

För ytterligare information kontakta Jörgen Hallström, informationsansvarig Svensk Byggtjänst, 08-457 10 00, 070-644 69 03, jorgen.hallstrom@byggtjanst.se

www.byggtjanst.se finns en nedladdningsbar rapport i pdf-format som sammanfattar hela undersökningen. Den hittar du under ”Press” och sedan ”Rapporter”.

Besöksadress: Norrtullsgatan 6