Ny bok: Att upphandla arkitekt- och teknikkonsulttjänster

Det är en kvalificerad och komplex uppgift att upphandla arkitekt- och teknikkonsulttjänster. Arkitekters och teknikkonsulters tjänster är ofta idépräglade och avser lösningar som svarar mot ställda krav på funktion, estetik, miljö, teknik och ekonomi. Mjuka och hårda parametrar blandas på ett sätt som gör kvalificering och anbudsprövning till en flerdimensionell värderingsfråga.

Boken "Att upphandla arkitekt- och teknikkonsulttjänster" beskriver vad som är specifikt med upphandling av arkitekt- och teknikkonsulttjänster samt ger vägledning i hur upphandlingar av dessa tjänster kan planeras och genomföras för att man ska uppnå bästa resultat.

Den behandlar frågor som hur anbud kan jämföras och utvärderas utifrån relevanta kriterier, hur man tillfredsställer beställarens krav och önskemål på bästa sätt, samt hur man undviker onödigt resurskrävande upphandlingsarbete. Utifrån flera exempel diskuteras förfrågningsunderlag, upphandlingsprocess och anbudsprövning.

"Svåra att upphandla"

– Arkitekt- och teknikkonsulttjänster är något av det svåraste man kan upphandla eftersom det är hjärnkraft som ska köpas. Lösningen på uppgiften formas i uppdraget, inte i anbudet, och först när tjänsten är utförd kan man avgöra om den hade den kvalitet man önskade. Så det är inte alls som att köpa en vara. I upphandling av arkitekt- och teknikkonsulttjänster gäller det att bedöma anbudsgivarnas förmåga att lösa uppgiften på ett sätt som kan ge det bästa resultatet i ett projekt. Det gäller att man tänker till ordentligt och lägger mycket omsorg på att precisera det man ska upphandla, säger bokens huvudförfattare Staffan Carenholm, förbundsdirektör i Sveriges Arkitekter.

Han hoppas att boken ska kunna hjälpa alla som känner sig förvirrade och kliar sig i huvudet inför denna typ av upphandlingar.

– Syftet med vår bok är att den ska vara ett praktiskt stöd för dem som upphandlar den här typen av svårfångade tjänster. "Hur gör man för att på ett intelligent sätt köpa intellektuella tjänster?" Det är enfråga som vi gör en ansats att besvara i boken. Vi ger många konkreta tips – vi både råder och avråder. Handledningen är därmed ganska unik i sitt slag – annan litteratur som rör upphandling brukar vara mer juridiskt inriktad, säger Staffan Carenholm.

Bygger på samsyn

"Att upphandla arkitekt- och teknikkonsulttjänster" är utarbetad av företrädare för Byggandets Kontraktskommitté (BKK) samt Svenska Teknik&Designföretagen och Sveriges Arkitekter. Boken är därmed en sammanvägning av synpunkter och erfarenheter från både beställarföreträdare och representanter för arkitekt- och teknikkonsultbranschen.

–Att handledningen skulle ta lika mycket hänsyn till båda parter var något som vi tyckte var väldigt viktigt. Materialet är framtaget i stor enighet mellan beställare och leverantörer, säger Staffan Carenholm.

Handledningen vänder sig primärt till offentliga upphandlare och inköpare, men är också användbar som vägledning och stöd vid upphandling av arkitekt- och teknikkonsulttjänsterinom det privata området.

Reviderad efter nya lagar och förutsättningar

"Att upphandla arkitekt- och teknikkonsulttjänster" är den fjärde utgåvan av boken. Många lagar har ändrats sedan tredje utgåvan kom ut på annat förlag i november 2001, däribland den gamla lagen om offentlig upphandling (ÄLOU)som har ersatts av två nya lagar om offentligupphandling. Samtliga lagändringar har inarbetats i den nya upplagan och texter har reviderats och kompletterats i de avseenden rättspraxis gett anledning till översyn. Härutöver har vissa regelförenklingar gjorts.

-----------------------------------------------------------------------------

För recensionsexemplar och mer information, vänligen kontakta pressansvarige Jörgen Hallström, 070-644 69 03 jorgen.hallstrom@byggtjanst.se