Många nyheter och en direkt fråga till branschen: Nu är AMA Anläggning 10 på remiss

AMA Anläggning 10 är nu ute på remiss. Remissmaterialet finns tillgängligt på www.byggtjanst.se och remissvaren ska vara inlämnade senaste den 30 augusti. AMA Anläggning 10 ersätter nuvarande version som gavs ut vid årsskiftet 2007-2008 och innehåller en lång rad viktiga nyheter. Dessutom finns det en direkt fråga till branschen i remissmaterialet.

I den svenska byggsektorn är det sedan länge vedertaget att hänvisa till texterna i AMA (Allmän Material- och Arbetsbeskrivning) vid upprättande av tekniska beskrivningar. Texterna i AMA gäller då som krav i det aktuella projektet.

Detta arbetssätt förtydligar och förenklar kommunikationen mellan aktörerna i projekterings- och upphandlingsskedena.

AMA produceras och distribueras av Svensk Byggtjänst. Referensverket finns både som webbtjänst och i bokform och är indelad i Anläggning, Hus, El, VVS & Kyl samt AF.

Målet är klara dokument i början av 2011

Den nuvarande versionen av AMA Anläggning skapades 2007. Eftersom Svensk Byggtjänst har beslutat att uppdatera de olika delarna av AMA vart tredje år, så är det nu dags att lansera AMA Anläggning 10 med de tillhörande dokumenten RA Anläggning 10 (Råd och Anvisningar) samt MER Anläggning 10 (Mät- och Ersättningsregler).

Målet är att de nya dokumenten ska vara tillgängliga i början av 2011. Efter sommarens remissrunda kommer åsikter från branschen att arbetas in i det material som nu föreligger.

-Remissmaterialet skickas till ett antal utvalda remissmottagare. Dessutom finns det tillgängligt på www.byggtjanst.se. Här finns även ett formulär som kan användas för att sända in åsikter, berättar Bengt Pellebergs, huvudutredare, och Bo Wahlquist, biträdande huvudutredare.

AMA-Nytt och standarder

- Ett viktigt jobb i framtagandet av AMA och RA Anläggning 10 har förstås varit att inarbeta nyheter från beskrivningsdelen i AMA Nytt. Vi har tagit med de nyheter som finns i AMA-Nytt sedan AMA Anläggning 07 publicerades fram till och med AMA Nytt nummer 2/2009, säger Bengt Pellebergs.

Även nya och ändrade standarder som påverkar anläggningsarbete har införlivats i AMA Anläggning 10, liksom nyheter kring material och teknik som kan anses ha blivit allmänt vedertagna sedan förra utgåvan. Nya koder, rubriker och texter har tillkommit i flera kapitel.

Byggnadsverk och byggdelar

-En viktig nyhet är att RA Anläggning 10 innehåller koder och rubriker även för byggnadsverk och byggdelar, berättar Bengt Pellebergs.

-Det visade sig under utredningsarbetet att det var svårt att skapa texter som kan stå för ”gängse praxis” vad gäller byggnadsverk och byggdelar. Därför har vi för 2010 års version till stor del stannat vid en kod- och rubrikstruktur på en överordnad nivå att tillämpa vid totalentreprenader.

Bergschakt, pålning och vegetationsytor

Viktiga nyheter i AMA och RA Anläggning 10 finns i avsnitten om bergschakt, pålning och vegetationsytor.

Inom bergsschakt har texter uppdaterats på grund av teknikutvecklingen gällande borrning, sprängning, schakt och bergrensning. Bland annat har tabellen för bergschaktningstolerans och teorietisk skadezon blivit uppdelad i två tabeller med delvis nya benämningar.

Texter angående pålning har ändrats och kompletterats med anledning av Eurocode, nya standarder samt krav från Boverket och Trafikverket. Anpassningen till Trafikverkets krav gäller främst pålning för grundläggning av broar.

Gällande vegetationsytor är den mest märkbara ändringen att avsnittet om växtbäddar omarbetats. Nya krav på växtjordar har också tillkommit. Dessutom har texter och figurer för skelettjordar lagts till.

Nyheter kopplade till Trafikverket

I AMA Anläggning 10 har flera ändringar genomförts gällande vägar, broar och järnvägar. Många ändringar är gjorda utifrån publikationer från Vägverket (VV AMA 09, Rev 1, VVTK Bro etc) och Banverkets ”Järnvägs AMA 09”.

I och med att Vägverket och Banverket den 1 april 2010 gick samman i Trafikverket, har bland annat olika hänvisningar ändrats.

Fråga till branschen om MER

Förutom vissa förändringar av faktiska mät- och ersättningsregler har det inledande avsnittet med tillämpningsanvisningar fått ett nytt upplägg jämfört med tidigare utgåva, bland annat har Gemensamma bestämmelser bytt namn till Allmänna kostnader.

-Tillämpningsanvisningarna till MER Anläggning 10 kommer i remissen att ha två alternativ med eller utan Allmänna kostnader och vi vill ha branschens ställningstagande till vilket alternativ som ska tillämpas. Vi hoppas få många och tydliga svar på denna fråga i remissvaren, säger Bo Wahlquist.

Besöksadress: Norrtullsgatan 6