The Creators' Conference i Stockholm den 10 mars-nya paneldeltagare

The Creators’ Conference

- den första internationella konferensen i Sverige

arrangerad av kreatörerna själva och deras organisationer!

Ansikten från både musikindustrin och andra kreativa branscher dyker upp på the Creators’ Conference nästa vecka, det är våra nya paneldeltagare ett gott bevis på. Vi välkomnar Helen McLaughlin – Manager, Stefan Gullberg - Musikförläggare, Karin Inde - Kreatör och David Möllerstedt - Musikchef medverkar alla i panel nummer två: “And the middlemen” - About future key roles in our industry.

Gustaf Josefsson - Kreatör och entreprenör från Göteborg, också ny paneldeltagare, adderas till den spännande tredje panelen “So, do you want it?” - About future creators and consumers needs. Gustaf är känd för att hålla föreläsningar om hur man kan utnyttja öppenhet, transperens och deltagarkultur för att skapa kvalitativt innehåll, personliga relationer och trovärdiga varumärken?

David Möllerstedt säger om sin medverkan i konferensen:

Working in the middle of the new media industry at DICE where we regularly use music to enhance the experience in a nonlinear dynamic environment I hope to provide one view of one the realities that exists today. Having worked with music creation as well I am familiar with both sides and curious on what visions exists for the future and how we together can shape the best situation for prosperous collaborations. I think it’s important to understand the power of audio and music in the narrative and also to know the conceptual and practical limits of what can and should be designed for an interactive medium.

De andra paneldeltagarna har också varit generösa att dela med sig av sina tankar och förhoppningar på konferensen. Vad kan du förvänta dig? creatorsconference.se/expectations

Hela seminariet kommer att hållas på engelska och modereras av engelsmannen Mark Fishlock.

Kreatörernas; upphovsmännens, konstnärernas, kompositörernas och låtskrivarnas vilja att sätta sig vid rodret och skapa förutsättningar för framtida skapande samt ta reda på vad den framtida konsumenten vill ha har varit grunden för konferensen.

Konferensen delas upp i tre paneler som vardera kommer att diskutera

- Hur vi ska göra för att uppmuntra en framtida dynamisk och kreativ kultur

- Och samtidigt kunna tillhandahålla konsumenten musik/media/underhållning som en tillgänglig och prisvärd produkt.

Intiativtagare, Alfons Karabuda, alfons.karabuda@skap.se

Projektledare, Esbjörn Mårtensson, esbjorn.martensson@gmail.com 0706 57 02 80

Onsdag 10 mars 2010. 9.00–17.00

Hotell Rival, Mariatorget 3, Stockholm Sweden.

www.creatorsconference.se följ oss också på twitter @creators_conf #creatcon

För intervjuer- och pressfrågor kontakta: Kristina Blom kristina.blom@skap.se +46 (0)76 772 48 55

Nya paneldeltagare

David Möllerstedt - Musikchef DICE

"Det ska bli väldigt intressant att prata om den kreativa processen kring ljud, musik och spel i det här forumet. Mitt fokus är design och vision och arbetet kring det under utvecklingsprocessen."

Gustaf Josefsson - Kreatör och entreprenör

"De senaste årens utveckling har givit oss digitala infödingar, födda med mobiltelefoner och datorer, en generation som inte kan föreställa sig hur världen såg ut före internet. I ett samhälle där inlärningsförmåga och förändringsbenägenhet har blivit viktigare än erfarenhet och kunskap håller företagandet på att förändras i grunden."

Helen McLaughlin - Manager/ A&R

Med en lång karriär inom musikbranschen, startade Helen nyligen McLaughlin Music Management där hon jobbar både som A&R och manager.

Stefan Gullberg – Musikförläggare EMI

”Jag ser verkligen fram emot att medverka. I den tid vi är i nu försöker alla aktörer i musikindustrin att anpassa sig till nya affärsmodeller och på flera sätt byter ansvar plats. Framtiden förändras nu. Jag tror verkligen att konversationerna och debatterna kommer bli intressanta och klargörande."

Karin Inde – Kreatör

"Min intention är att inspirera och samtidigt dela med mig av mina tankar och erfarenheter av att leva på sin musik på ett alternativt vis. Sen hoppas jag självklart också att kunna bli inspirerad av de andra paneldeltagarnas idéer."

"Which Way"

Tekniska vägval i framtiden - Tar bland annat upp frågor om teknik, licenslösningar och betalningsansvar.

Åsa Carild, Music Manager Nokia asa.carild@nokia.com

Thomas Ekman, Commercial Director Tele2, thomas.ekman@tele2.com

Jens Lysdal, Creator, jens@lysdal.com

Peter Jenner, Manager, peter.jenner@sinman.co.uk

Bennett Lincoff, intellectual property law attorney, bennettlincoff@gmail.com

Jakob Hüttel, Head of International Legal Affairs KODA, JHL@koda.dk

Jon Karlung, CEO Bahnhof, jon.karlung@bahnhof.net

"And the Middlemen"

Framtida nyckelfunktioner  - Vem eller vilka behövs? Musikförläggare med flera är inbjudna för att visa på vilket sätt de står för ett mervärde för konsumenter och kreatörer i den digitala världen.

Kjell-Åke Hamrén, Music Publisher and Creator, kjell-ake.hamren@comhem.se

Peter Jenner, Manager, peter.jenner@sinman.co.uk

Patrick Rackow, Law Practice Consultant and Contractor, patrick@basca.org.uk

Lorenzo Ferrero, Creator, lor.ferrero@tin.it

Palle Dahlsted, Creator, Researcher, palle@chalmers.se

Karin Inde, Creator, mail@karininde.com

Stefan Gullberg, Music Publisher, sgullberg@emimusicpub.com

David Möllerstedt, Head of Audio DICE, dmollerstedt@europe.ea.com

Helen McLaughlin, Manager, helen@mclaughlin.se

"So, do you want it?"

Att möta morgondagens behov - Hur ser framtidens kreatörer och konsumenter på det som byggts upp idag? Och hur ser behoven ut imorgon?

Alfons Karabuda, Creator, alfons.karabuda@skap.se

Gustaf Josefsson, Creator, Entrepreneur, guff@guff.se

Välkomna till the Creators' Conference

- den första internationella konferensen i Sverige arrangerad av kreatörerna själva och deras organisationer!

Idén till arrangemanget kommer från SKAP, Föreningen Svenska Kompositörer Av Populärmusik, för att belysa kreatörens situation gällande upphovsrättsfrågor, framtid och teknik på ett lösningsorienterat sätt. Tillsammans med FST, Föreningen Svenska Tonsättare, och Svensk Musik, ett dotterbolag till musikskaparnas organisation STIM, blir denna idé verklighet den 10 mars 2010.

Arrangörer:

Svensk Musik - Swedish Music Information Centre

SKAP - Föreningen Svenska Kompositörer av Populärmusik

FST - Föreningen Svenska Tonsättare

• Musik

• låtskrivare
  • kompositör
  • ny teknik
  • upphovsrätt
  • kreatör

• Stockholm

Svensk Musik (Swedish Music Information Centre) är ett av Stim helägt bolag, som arbetar för upphovsrättsligt skyddad svensk musik i syfte att den ska framföras mer. Detta sker bl.a. genom promotionprojekt, katalogisering, arkivering och produktion av noter, stöd till musikförlag och upphovsmän samt utgivning av cd-skivor på skivmärket Phono Suecia och noter på notförlaget Edition Suecia. Vi är även en av huvudmännen och finansiärerna av Export Music Sweden (ExMS). För mer info, se http://www.mic.se