Trivselhus – nu med positivt resultat!

Trivselhus – nu med positivt resultat!

Våren 2021 förvärvade Svensk Husproduktion det småländska husbolaget Trivselhus. Efter flera år med röda siffror kan nu premiummärket åter se positiva siffror i resultatet.

Trivselhus är på offensiven. Bolaget har lyckats vända den tidigare negativa resultatutvecklingen och rapporterar, efter första halvåret med Svensk Husproduktion som ägare, ett positivt resultat. En stark resultatförbättring har genomförts, trots utmaningar med skenande materialpriser och leveransproblem från underleverantörer.

Det har varit ett tufft halvår med bl.a. ständig översyn av omkostnader, omstrukturering av säljkåren och stora effektiviseringar i produktionen. Men nu märks effekterna av det nedlagda arbetet. Dottervarumärket Movehome har återlanserats med en ännu vassare digital motor, det har fokuserats på utveckling av interna processer och de koncerngemensamma insatserna inom bl.a. inköp, IT och ekonomi har skapat en positiv resultatutveckling.

Stefan Holmberg, Koncernchef Svensk Husproduktion har som målsättning att göra Trivselhus till landets ledande småhustillverkare i premiumsegmentet. ”Vi är oerhört nöjda med utvecklingen av verksamheten och bolaget, och från koncernens håll ser vi stor potential för ytterligare utveckling.”

Att bolaget verkligen har positionerat sig som ett av Sveriges absolut populäraste premiummärken, har visat sig genom en rekordstor orderingång. En orderingång som också har ställt höga krav på produktionen, där man under de senaste sex månaderna har tvingats öka leveranstakten med nästan 40 %.

Trivselhus vd, Jonas Regnander, avslutar: ”Det här ska våra medarbetare tackas för. De har hela tiden arbetat med rätt inställning, och de har gjort ett fantastiskt fint jobb för att vända den här utvecklingen. Med Svensk Husproduktion har Trivselhus ’kommit hem’och nu finns det inget som kan stoppa oss.”

Följ Svensk Husproduktions varumärken på hemsidor och via sociala medier:

Movehome

LB-Hus

Trivselhus

Svensk Husproduktion AB, med dotterbolagen LB-Hus AB och Trivselhus AB, är Sveriges näst största småhuskoncern. Koncernen har en omsättning på ca 1,5 miljard kronor och sysselsätter drygt 350 medarbetare. Tillverkning sker i två av Sveriges modernaste husfabriker, i skånska Bromölla och i småländska Landsbro. Svensk Husproduktion AB verkar inom tre affärsområden: Styckehus, med nyckelfärdiga villor till privatkunder, Grupphus som, på egen mark eller i samarbete med externa markägare, erbjuder nyckelfärdiga stycke-, rad- eller parhus samt B2B med försäljning av prefabricerade byggsatser, eller totalentreprenader, till professionella bostadsutvecklare. Bolagets mest kända varumärken är LB-Hus, Trivselhus och Movehome