Stark tillväxt och vinstlyft för Svensk Husproduktion

Stark tillväxt och vinstlyft för Svensk Husproduktion

Småhustillverkaren Svensk Husproduktion med varumärket LB-Hus redovisar en omsättningsökning med 34 procent till 379 Mkr för verksamhetsåret maj 2016 - april 2017. Vinsten efter finansnetto ökade med drygt 80 procent, från 11 till 20 Mkr.

- Vi är mycket nöjda med utvecklingen. Det var vårt bästa år hittills och vi tog ytterligare marknadsandelar, säger Stefan Holmberg, VD för Svensk Husproduktion AB i Bromölla.

Svensk Husproduktion AB bildades 2012. Samma år förvärvades varumärket LB-Hus. Det senaste verksamhetsåret var koncernens femte. Sedan starten har försäljningen mer än fyrfaldigats och lönsamheten förbättrats markant. Samtidigt har den finansiella ställningen stärkts. Soliditeten uppgick vid verksamhetsårets slut till 40 procent.

- Vi har ett attraktivt produkterbjudande. Orderingången ökade under fjolåret med närmare 50 procent. Jag räknar därför med att även 2017-2018 blir ett starkt år, säger Stefan Holmberg.

Svensk Husproduktion AB har gjort stora investeringar i IT-system och automation. Även antalet anställda har ökat med 22 personer till i dag 92 personer.

- Vi har bra kapacitet och kan öka produktionen ytterligare. De senaste åren har vi gjort stora satsningar inom produktutveckling, där strategin är att erbjuda marknaden mest hus för pengarna genom ett strikt men attraktivt produktsortiment. Samtidigt har vi förstärkt säljorganisationen med fler säljare och satsat på digital marknadsföring. Det har gett utdelning.

Som första småhustillverkare har Svensk Husproduktion AB beslutat börja mäta Nöjd-Kund-Index genom återkommande undersökningar från Prognoscentret AB.

- Att köpa ett småhus är en stor investering för kunden, samtidigt som processen är lång. Kundnöjdheten är därför en viktig konkurrensfaktor, säger Stefan Holmberg.

För ytterligare information, vänligen kontakta Stefan Holmberg, VD på Svensk Husproduktion AB.
Mobilnummer: 0705 56 46 32

E-post: stefan.holmberg@svenskhusproduktion.se

Svensk Husproduktion AB etablerades år 2012 då Profura AB förvärvade varumärkena LB-Hus och Nordiska hus, med huvudkontor och fabrik i Bromölla. Husfabriken i Bromölla är en av landets mest moderna, med en kapacitet på närmare 1000 hus per år. Stora delar av produktionen är automatiserad och investeringar görs kontinuerligt för att öka graden av industriellt byggande. Företaget sysselsätter ca 140 medarbetare, har anställd byggledning och arbetar i nära samarbete med entreprenörer och ledande materialleverantörer.