LB Start 146, ett vinkelhus med mycket utrymme och plats.

LB Start – husen som öppnar upp för fler att bygga nytt

I juni släppte LB-Hus en ny serie hus, där man plockat ut de sex mest sålda husmodellerna, och genom ett antal standardiseringar, kunnat sänka priserna rejält.

Vi ställde några frågor till Filip Behr, ansvarig arkitekt på LB-Hus.

Vad var din grundtanke när du ritade om Optimalmodellerna till LB Start?

”Då försökte jag utgå från den egna familjesituationen. Både jag och min fru jobbar heltid, vi har små barn och vet hur mycket kostnader man har under barnens uppväxt. Visst vill man ha allt på en gång, men allt är inte nödvändigt. Att kunna sänka sin lånekostnad, och därmed månadskostnad de första åren, är guld värt. Efterhand som ekonomin blir stadigare, och tiden tillåter, så kan man därefter göra de uppgraderingar man önskar, i sitt nya hus. Så, tanken var att kunna erbjuda ett bra, funktionellt och ekonomiskt kvalitetshus, för en mindre startpeng.”

Varför valde man de populäraste husmodellerna, de säljer väl ändå?

”Ja, så kanske man kan tänka. Men, vi vill ge fler möjlighet att ändå välja bland husen som är mest eftertraktade. Genom att dessa hus både finns som Optimal, där man har många tillvalsmöjligheter, och som Start, där tillvalsmöjligheter är begränsade, så breddar vi ju valmöjligheterna för våra kunder.”

Vad innebär begränsade tillval i LB Start?

”Alla LB Start har liggande panel och kort takfot. Panelen är grundmålad två gånger (även ändträ) i vit färg, S0502-Y. Standard är vita aluminiumfönster från Elitefönster, ytterdörren är slät, vit, med dörrbroms. Takpannor i halvmatt betong, plåtdetaljer kan väljas i svart eller vitt. Inomhus målas alla väggar i torra utrymmen, inkl klädvård där tvättmaskin och tumlare ingår. Innerdörrar är släta, vita, med handtag i aluminium silver. Golven är ett 10 mm högtrycksgolv, med 8 utföranden att välja på. Även köksluckor är vita och släta, men med ett flertal valbara handtag. Bänkskivor i slitstarkt laminat, med rak kant och flera valbara utföranden. Maskiner och övriga utrustning i kök är av hög standard, Siemens levererar vitvarorna. Badrum och toaletter har klinkers och kakel. Husen byggs för maximal energibesparing, Nibe levererar frånluftsvärmepumpen.

Blir det sämre kvalitet på ett LB Start?

”Absolut inte. Vi gör inga eftergifter vad gäller kvalitet. Kunden ska kunna känna sig trygg i att man alltid får lika hög standard, samma innehåll i totalentreprenaden (om man väljer sådan), samma leverantörer och samma service. Allt oavsett om det är ett LB Optimal, eller ett LB Start-hus.”

Hur har marknaden tagit emot LB Start?

”Intresset har varit väldigt stort, trots att vi lanserade LB Start mitt i semestertider. Vi har redan två LB Start 146 igång för planering och projektering, och nästa sommar bor dessa familjer i ett härligt vinkelhus, med stora öppna ytor för gemenskap, samt fyra sovrum för en växande familj.”

Slutligen, hur bor du själv?

Till vardags bor jag och familjen i vårt radhus i Karlskrona, där har vi bott i 10 år. Med ett relativt centralt läge, nära till skola, vatten och lövskog, är det svårt att klaga. Varannan helg flyttar vi ut och bor i vår nybyggda stuga i skogen. Där njuter vi i fulla drag, odlar, ”skogar”, bygger, jagar och försöker vila och umgås.

"I mitt jobb måste jag kunna se möjligheter, hitta lösningar, vara kreativ och arbeta för ekonomiska och hållbara LB-Hus. Och, jag lever nog så även på fritiden; jag hittar möjligheter, ser lösningar, jobbar kreativt, ekonomiskt och hållbart. Och jag gör det gärna utomhus.", säger Filip.

Läs mer om LB Start på vår hemsida.

För frågor och kontaktuppgifter, se Kontakt.